Idag, fredag, mottog Umeå FC tävlingsnämndens beslut rörande Umeå FC:s anmälan mot AFC Eskilstuna där Umeå FC menade att AFC Eskisltuna spelat en obehörig spelare i lagens möte den 15 september.

Tävlingsnämnden går på Umeå FC:s linje och tilldelar laget segern med 3-0.

De skriver följande:
Disciplinnämnden beslutar att i match 000011169 mellan Athletic Eskilstuna – Umeå FC, den 15 september 2024 i Ettan Norra, herr 2024, ska Umeå FC tillerkännas segern med målskillnaden 3-0.

Disciplinnämndens bedömning
I 5 kap. TB finns bestämmelser om utvisningar och avstängningar. Av 1 § framgår att det är spelaren och berörd förening som ansvarar för att spelare som uppnått sådant antal varningar att spelaren ska vara avstängd eller som utvisats inte spelar i nästa match. Av 2 § framgår att utvisad spelare ska stå över i samma tävlings nästkommande match, i den match spelaren är behörig att spela. Motsvarande anges i 6 § i fråga om spelare som ådrar sig tre varningar i olika matcher i samma tävling. Såväl 2 som 6 §§ anger att spelaren ska stå över nästkommande match där spelaren är behörig att spela.

Frank Odhiambo har vid matchen den 24 augusti 2024 ådragit sig en varning som innebar hans sjätte ackumulerande varning samt en grov utvisning. Enligt 5 kap. 2 och 6 §§ TB ska han således stå över de två nästkommande matcherna i samma serie, i matcher där han är behörig att spela. Han har stått över den nästkommande matchen som spelades den 1 september 2024.

Som en följd av den utvisning han ådrog sig i matchen den 24 augusti har även en anmälan om grov förseelse inkommit till Disciplinnämnden. Disciplinnämnden beslutade den 4 september att han skulle bestraffas med ytterligare en match avstängning utöver den automatiska matchen. Disciplinnämnden bestämde därför avstängningstiden till den 6–9 september 2024. I Disciplinnämndens beslut anges tydligt att avstängningstiden avser den match han ska stängas av utöver den automatiska matchen som följer av 5 TB. Den avstängning som följer av TB, antingen på grund av ackumulerade varningar eller en utvisning, är inget som Disciplinnämnden beslutar om.

Mot denna bakgrund anser Disciplinnämnden att det inte föreligger sådana otydligheter i regelverket som Athletic Eskilstuna gör gällande. Frank Odhiambo borde ha stått över en match på grund av ackumulerade varningar och en match på grund av utvisningen han ådrog sig i matchen den 24 augusti. Att avstängningstiden som följer av Disciplinnämndens beslut inföll före den automatiska matchen som följer av tävlingsbestämmelserna medför inte att avstängningen till följd av tävlingsbestämmelserna faller bort.
Disciplinnämnden konstaterar därför att Frank Odhiambo var obehörig att delta vid matchen den 15 september. Utgångspunkten enligt 6 kap. 18 § TB är att den icke felande föreningen ska tilldelas tre poäng om det inte är fråga om ett administrativt misstag eller annars finns särskilda skäl. Av vad som kommit fram är det inte fråga om ett administrativt misstag. Det kan inte heller anses föreligga sådana särskilda skäl som medför att påföljden i stället ska vara straffavgift. Applikationen i FOGIS med information av avstängningar är enbart en stödfunktion och fråntar inte spelaren och berörd förening deras ansvar.

Umeå FC ska därför tillerkännas segern med målskillnaden 3-0.

Markus Wikström, Umeå FC:
– Vi är glada över att tävlingsnämnden gick på vår linje. Vi har varit trygga i att vi har haft rätt i frågan och detta bekräftar det. Vi vill också skicka en tacksamhet till tävlingsnämnden som agerade snabbt i frågan.