Umeå FC tar emot an Carlstad United BK på söndagen. Laget går för andra raka och vann senast mot BK Forward på bortaplan med 2-1. UFC-nyförvärvet Deniz Yaldir stod för ett av målen och det var också hans första mål i UFC-tröjan. Läs hans tankar inför söndagens batalj mot tabelltvåan.

Vad säger du om matchen mot BK Forward?
– Vi inleder väldigt bra där vi totalt dominerar och visar från början att vi är det bättre laget, hungriga och revanschsugna vilket gör att vi åker hem därifrån med tre poäng. Vi var bättre över hela banan och jobbade hårt för varandra. Sen så får vi en man utvisad i början på andra halvlek där Drew (Andrew Jean-Baptiste) får sitt andra gula vilket är en jätte billig utvisning. Men även då visar vi styrka och karaktär och håller dem undan. De skapar inga farligheter förutom långbollar som vi behärskar väldigt bra. Även med en man mindre så var vi bättre. Bra match för oss att visa återigen hur starka vi är som lag. Vi var väldigt glada för tre poäng.

Vad säger du om din prestation mot Forward och ditt första mål med Umeå FC?
– Individuellt så tycker jag att jag gör en bra match, det känns som att jag börjar hitta formen mer och mer. Jag hade turen att göra ett mål, men måste lyfta fram hela laginsatsen och kämparglöden. Ja, jag gör mitt första mål för UFC i tävlingssammanhang, ett ganska enkelt mål efter ett fint anfall där Stige (Jens Stigedahl) slår ett fantastiskt inlägg som Kroon (Samuel) väldigt klokt nickar in mot mig, så jag behöver bara stöta in den med huvudet. Glad över att kunna bidra till laget.

Vad tycker du själv om dina prestationer i UFC-tröjan hittills och vad vill du bli bättre på?
– Jag tycker att jag har gjort det bra, både offensivt och defensivt, såklart så är det inte 100%-igt i början av säsongen men som jag sa så har det bara gått framåt varje match. Jag har gjort bra prestationer och försökt bidra till laget så mycket jag kan och få med oss resultat. Formen börjar kännas bättre och bättre och det syns tydligt. Jag skulle vilja bli bättre på allt.

Vad vet ni om Carlstad United och vad blir nyckeln till tre poäng?
– Vi har gjort vår läxa, ett passningsorienterat lag som spelar boll i alla lägen. Har några individuellt skickliga spelare men annars inget märkvärdigt. De kommer få uppleva någonting som de inte har upplevt när de kommer upp hit, ett UFC som inte visar respekt. Nyckeln till tre poäng kommer vara samma kämparglöd, inställning och fin fotboll.

Hur tycker du träningsveckan varit?
– Vi har tränat hårt och haft bra träningar. Alla deltog förutom några spelare som var sjuka men
annars full trupp och bra träningar.

Hur är känslan i truppen inför söndagens match?
– Vi är mer än redo. Hoppas på att så många Umeåbor som möjligt kommer ner och stöttar oss inför denna match då vi får bevisa för dem ännu en gång att vi har något allvarligt på gång.

Division 1 Norra, Omgång 7
Umeå FC – Carlstad United BK