Han är ingen van målskytt, men i derbyt mot Team TG slog han till med en riktig delikatess. Fredrik Wennebros mål blev matchens enda och Umeå FC är än så länge obesegrat på försäsongen.
Umeå FC startade matchen mot Team TG med nio spelare från Umeå som tillsammans har skrapat ihop hela 46 säsonger (!) i klubben. Imponerande. Det fanns även stunder i den första halvleken då laget imponerande. Efter en liten trevande inledning så pressade man tillbaka TTG rätt rejält. Matchens första målchans fick Axel Fällman (för dagen högerback). Oscar Sandström vann bollen högt upp på vänsterkanten, Erik Lundström tog över och hittade i sin tur Fällman vars skott gick en bra bit över. Bara några minuter senare skulle man dock ta ledningen. Leo Englund drev in i banan och spelade en fin passning till Wennebro som på ett tillslag, en bredsida, lobb-sköt över Marek Strelchuk i Team TG-målet. Åtta minuter senare var Simon Mårtensson ytterst nära att utöka Umeå FC:s ledning med Marek kom ut bra och gjorde en fin fotparad.Om den första halvleken var mer än godkänd från Umeå FC:s sidaså var den andra motsatsen. Man gav bort initiativet och felpassen duggade tätt. Noteras skall dock göras att båda lagen gjorde många byten men Team TG hittade nya ytor på mitten och ställde frågor till Umeå FC. Trots ett bollövertag för motståndarna lyckades man intesätta Umeå FC-försvaret på några riktiga prov. TTG skapade två halvchanser men inte mycket mer än så.Fredrik Wennebros 1-0-mål i den 22:a minuten blev matchens enda och Umeå FC räknade i sin fjärde raka seger på försäsongen på lika många matcher. Nästa helg väntar Piteå IF på bortaplan.Robert Bergström efter matchen:
– Vi gör överlag en godkänd första halvlek, även om jag tycker att vi tappar bollen i onödan vid flera tillfällen, vilket gör att vi tvingas till långa defensiva löpningar. Det blir med det svårt att få en rytm i matchen och i vårt anfallsspel.
– I den andra halvleken går vi ner oss och lämnar över initiativet till TG. Vi försvarar oss bra på de centrala ytorna men kvalitén på press-spelet och initiativförmågan offensivt saknas. Vi spelar kort och har inget djupledsspel att tala om.
– Det positiva är att vi vinner och håller återigen nollan, trots en sämre prestation, men det är ingen av oss som trodde att allting skulle gå som på räls under försäsongen.
– Nu ska vi analysera matchen, sikta på en bra träningsvecka och vara förberedda till Piteå på lördag.

Umeå FC – Team TG
1-0 (1-0)
Målen: 22′ 1-0 Fredrik Wennebro (Leo Englund)
Varningar: Umeå FC; Fredrik Wennebro Team TG; –