Umeå FC åker över kvarken för att spela sin första träningsmatch 2017. På lördag väntar allfinska VPS Vasa.
– Så klart intressant att se var vi står så här tidigt på säsongen. Jag vill så klart se att vissa av de saker vi jobbat med redan syns i matchen, säger tränare Andrée Jeglertz.

I snart två månader har man nu varit i träning och den nye tränaren är nöjd med det han har sett hittills.
– Det har varit bra. Alla spelare har inte varit på plats hela tiden men de som tränat har visat bra attityd till våra idéer och till vårt upplägg. Ambitionsnivån i gruppen är hög.

Nu väntar som sagt den första träningsmatchen för året och det är en tuff uppgift som väntar Umeå FC. VPS Vasa blev fyra i finska högstaligan under fjolåret men Jeglertz vill ändå se att truppen har tagit till sig det som tränats på i inledningen.
– Som jag sagt tidigare så vill jag se en del av våra idéer i spelet men också se om vi hittat rätt positioner på vissa spelare. Så klart är det ett väldigt bra motstånd så vårt försvarsspel lär nog testas en del men förhoppningsvis kan vi ta med oss både offensiva och defensiva saker från matchen som vi kan jobba med fram till nästa match.

Umeå FC åker med en 22 man stor spelartrupp så det är många byten att vänta under matchen. Dock kommer inte Lukas Adolfsson (hand), Jens Sjöström (rygg) och Mikael Wikström (knä) till spel pga. skador.
– Vi kommer att se många spelare i matchen men vi vill också göra en bra prestation och resultat så vi måste hitta en bra rythm i bytena, menar Jeglertz.

Truppen mot VPS Vasa:
Felix Marklund
Felix Forsgren
Felix Adjei
Henrik Millbert
Dillan Ismail
Modou Lamin Sillah
Isaac Freitas da Silva
Axel Fällman
Erik Lundström
Simon Mårtensson
Oscar Sandström