Det är många som undrar varför vi spelar klockan 19.00 på lördag mot Arameisk Syrianska. Vi reder ut detta.

Division 1 Norras speldagar spikas av klubbarna själva, förbundet sätter endast upp spelhelg när omgången skall spelas.

För oss Norrlandsklubbar har vi alltid önskemålet gentemot den andra klubben att spela söndagar vilket ger oss då möjlighet att hinna med flyget fram och tillbaka under samma dag. Samma gäller söder-klubbarna som ska komma upp till Norrland. Det handlar om ekonomi, att komma så billigt undan som möjligt.
Denna situation gör att man lyssnar på den besökande klubbens önskemål, för oss gäller det i princip varenda hemmaomgång och för våra motståndare varje gång vi ska komma på besök.

Omgång 14 (helgens omgång) så hade förbundet lottat så att både vi och Team TG hade hemmamatch samma helg. Våra hemmamatcher krockar sex gånger under året vilket gjort att vi har delat det så att vi fick tre söndagsmatcher och tre lördagsmatcher, samma för Team TG.

Denna helg fick vi alltså spela lördag (Arameisk Syrianska) och Team TG söndag (Carlstad United).
Detta var givetvis en besvikelse för Arameisk Syrianska.
Deras resplan var att flyga upp till Umeå och åka nattåget hem. När spelschemat spikades (i början av januari) hade SJ endast en nattågstid vilket var 02.00. Detta gjorde att de hade ett önskemål om en sen match.

Vi gick med på detta med öppningen om att tidigarelägga matchen om SJ öppnade upp en tidigare avgång på nattåget.
Så blev även fallet (SJ öppnade en avgång till Stockholm kl 22.00), men när då flyget till Umeå skulle ombokas till en tidigare flight var flyget fullbokat.

Givetvis tar jag lärdom av detta.
Men jag hoppas ändå att ni kommer till Umeå Energi Arena på lördag och stöttar oss mot en ny trepoängare!

/Markus Wikström, Umeå FC