Med ca tre veckor kvar till seriepremiären tar sig Umeå FC an seriekollegan IFK Luleå på lördag.
– Jag hoppas att matchen mot Luleå ger oss många nya svar, säger Jeglertz.

Lagen möttes redan i slutet av januari och då blev det förlust med 3-1. Sammanlagt har Umeå FC fyra förluster på fem träningsmatcher med tränare Andrée Jeglertz är inte orolig.
– Matcherna hittills har varit ungefär som vi förväntats oss, trots att vi hoppats få med oss fler segrar. Vi har framförallt visat på att vi blir bättre och orkar hålla kvalitén ju längre det går i matchen eftersom vi fysiska status är väldigt bra. Detta ger oss en bra grund och självförtroende inför säsongen, menar han.

Trots förlusterna har det sett bättre och bättre ut för match som spelats men Jeglertz vill se mer fokus minut ett.
– Våra sämre perioder i matcherna har ofta varit under första halvlek och det håller vi på att försöka förbättra. Det är många nya spelare, ny spelidé samt nya ledare vilket gör att det gäller att ha tålamod i vår utvecklingsfas.

Nu ser Jeglertz fram emot matchen mot IFK Luleå.
– Jag hoppas att matchen mot Luleå ger oss många nya svar men också några nya frågor som gör att vi hinner ”stöta på” så många olika utmaningar som vi kan inför kommande tävlingssäsong. Laget håller på att ta form och vi ser framemot de sista veckorna innan seriepremiär, säger han och tillägger:
– Stämningen i laget är väldigt bra. Killarna tävlar och sporrar varandra och samtidigt ställer krav. Det är stor skillnad på kvalitén på träningarna jämfört med när vi började i december.

Två testspelare kommer att spela mot IFK Luleå. Det är mittbacken Emmanuel Okibe samt mittfältaren Yoon Soo-Yong. Saknas gör Lukas Adolfsson (lår) och Jens Sjöström (rygg). Simon Mårtensson är tillbaka i matchtruppen efter sin frånvaro senast mot Team TG. Yanku Marrah saknas av privata skäl.

Truppen mot IFK Luleå:
Yann Fillion
Felix Forsgren
Felix Marklund
Henrik Millbert
Dillan Ismail
Modou Lamin Sillah
Isaac Freitas da Silva
Axel Fällman
Erik Lundström
Simon Mårtensson
Mikael Wikström