Vid lunchtid åkte Umeå FC till Örnsköldsvik på ”miniläger” där man bland annat kommer att möta division 2-nykomlingen Friska Viljor i en träningsmatch.

Med två veckor kvar till seriepremiären mot Carlstad United åker Umeå FC till Örnsköldsvik för att förbereda sig.
– Matchen mot Friska Viljor FC var inbokad redan innan jag blev tränare, men det ska bli kul att visa killarna Örnsköldsvik. Vi får se om vi hinner förbi Domsjö också, säger Domsjö-bon Robert Bergström och ler.

Nu när transferfönstret är stängt och truppen spikad så är det ett perfekt tillfälle att komma iväg enligt Bergström.
– Med några nya spelare så ligger det bra i tiden att få komma iväg innan seriestart och försöka komma ihop ytterligare som grupp.

Mini-lägret innehåller bland annat en träning och som sagt en träningsmatch. Men hela Ö-vik går med nerverna på utsidan då det på fredagskväll avgörs om MoDo ska hålla sig kvar i SHL eller inte i en direkt avgörande match mot Leksand, en match UFC-truppen ska bevittna på plats.
– Vi kommer att träna på fredag mellan 15.00-16.00 och passar på att bjuda in några talangfulla spelare från Ö-vik till den träningen. Kvällsaktiviteten blir hockey och avgörande kvalmatchen mellan Modo-Leksand. Det finns några som aldrig varit på hockey så det blir nog en rolig upplevelse och det är ingen vanlig match heller, om man uttrycker det så, säger Bergström och fortsätter:
– På lördagen är det team-building, teori och gruppdiskussioner innan matchen mot Friska Viljor.

Webbredaktionen kommer att finnas på plats under lördagen och rapporterar live från matchen mot Friska Viljor via Umeå FC:s twitterkonto.