Tillsammans med SISU Idrottsutbildarna och Västerbottens fotbollsförbund samt sex Umeå-föreningar kliver nu Umeå FC in i en stor satsning med målet att utbilda tränare och ledare i Umeå-området.

Idag upplever många klubbar i Umeå att det är svårt att rekrytera nya tränare och ledare till sina verksamheter. Detta tillsammans med att många ungdomar byter förening i unga år i hopp om att det finns en bättre utvecklingspotential på ”andra sidan” har nu lett till att Umeå FC, SISU, Västerbottens Fotbollsförbund tillsammans med sex Umeå-föreningar (GUIF, Mariehems SK, Sandviks IK, Tegs SK, Ersmarks IK och Spöland/Vännäs) gör en gemensam satsning.
– Vi hade flertalet träffar med Umeås stadsdelsföreningar under fjolåret och då diskuterade vi bland annat dessa frågor, berättar Jeglertz och fortsätter:
– Nu har sex föreningar valt att gå med i detta projekt, som stötas genom Idrottslyftet, det första året och vi tycker är väldigt glädjande!

Vad innebär projektet rent konkret?
– Vi tillsammans med SISU och VFF ska implementera Svenska Fotbollsförbundets nya spelarutbildningsplan i dessa sex föreningar. Vi snackar vi ett omfång på ca 400-500 stycken ledare sammanlagt som ska utbildas, berättar Jeglertz och tillägger:
– Alla ledare kommer att utbildas vid åtta tillfällen under året där de är uppdelade utifrån vilken spelform deras lag spelar, alltså 5-manna, 7-manna eller 9/11-manna. Spelarutbildningsplanen ligger som bas i utbildningen men även en stor del kommer att läggas vid ledarskap och vilka utmaningar och möjligheter som finns som ungdomsledare i Umeå idag.

Det är just Andrée Jeglertz från Umeå FC:s sida som är projektansvarig, där han tillsammans med fem utvalda ledare kommer att hålla i utbildningarna under året.
– Målet är att fler ledare känner sig tryggare i sina roller och fortsätter längre med sina uppdrag samt att alla ungdomar ges en bra utbildning. I längden ger detta också förhoppningvis fler ungdomar som fortsätter med sin fotboll längre.

Just att utbilda ledare känner Jeglertz att det finns ett stort behov av i Umeå.
– Det finns duktiga och ambitiösa tränare och ledare i Umeå, men just nu är det för få. Nu vill vi få fler utbildade ledare vilket också gör att oavsett vilken förening ungdomarna spelar i eller vart man bor så har man rätt till samma utbildning och möjligheter att nå sina drömmar inom fotboll, avslutar Jeglertz.

Första träffen äger rum den 27/3 med en föreläsning av Andrée Jeglertz och handlar om ”motiverande ledarskap”.