Umeå FC tog emot Örebrolaget BK Forward och vann matchen med 2-1 efter att Mikael Wikström nickat in segermålet i matchens slutskede.
– Vi har en bra trupp och vi är ett lag som ska vara i toppen av tabellen och det har vi visat idag, säger tränaren Andrée Jeglertz.

Från minut ett så var det Umeå FC som styrde och ställde och det dröjde inte speciellt länge innan man fick utdelning. Dillan Ismail nickade in ledningsmålet efter en perfekt hörna av Seif Kadhim.
– Seif (Kadhim) har en bra vänsterfot och det är alltid skönt att göra mål, säger UFC-kapten och matchens lirare Dillan Ismail.
Efter målet fortsatte Umeålaget jaga på och var vid fler tillfällen nära att utöka sin ledning men trots väldigt många försök gick Umeå FC till pausvila med 1-0-ledning.

I den andra halvleken var Umeå FC återigen farliga och skapade vassa målchanser och hade kunnat gjort fler mål men det blev en kalldusch för hemmalaget när Forwards Eliyo Turken kvitterade till 1-1 i den 85:e minuten. Men Umeå FC:s Mikael Wikström, som hoppade in istället för Simon Mårtensson, såg till att ge hemmalaget ledningen igen i den 86:e minuten.

Matchen slutade alltså 2-1 till Umeå FC och i kommande omgång väntar derby mot Team TG.

– Vi har en bra trupp och vi är ett lag som ska vara i toppen av tabellen och det har vi visat idag. Vi ska göra allt för att vara där uppe och fightas resten av säsongen och att vinna den här matchen gör det lättare för oss såklart, säger UFC-tränaren Andreé Jeglertz som ser fram emot derbyt mot Team TG nästa vecka.

– Vi var stabila och försvarade oss bra, vi hade bra lägen att göra mål. Vi kunde komma tillbaka efter de kvitterade till 1-1 och det visar hur starka vi är. Bra karaktär av oss som lag, säger UFC-backen Dillan ismail.

Umeå FC – BK Forward 2-1 (1-0)
Målen:
1-0 (17) Dillan Ismail (Seif Kadhim), 1-1 (85) Eliyo Turken, 2-1 (87) Mikael Wikström (Jens Stigedahl)
Varningar Umeå FC: Alex De Carolis BK Forward: Eliyo Türken, Axel Wettéus
Publik: 350 på Umeå Energi Arena
Så spelade Umeå FC:
Andriy Fedorenko
Adel Ziarat, Dillan Ismail, Jens Stigedahl
Henrik Millbert, Emmanuel Yeboah (ut 74), Aurelien Norest, Seif Kadhim (ut 80)
Erik Lundström, Simon Mårtensson (ut 67), Alexis Bbakka.
Ersättare: Felix Marklund, Alex De Carolis (in 80), Mikael Wikström (in 67), Emil Johansson, Albin Bäckström, Yoel Embaye, Victor Kamf (in 74).