Årets första riktiga test slutade med en uddamålsförlust. Allsvenska Östersund vann med 3-2.

Både småskador och sjukdomar har stört Umeå FC under veckan som varit. Bland annat så saknades Aurelien Norest (lår), Enis Ahmetovic (fot), Adam Chennoufi (knä), Nicklas Raaholt (fot) och på morgonen fick även Beneyam Demte kasta in handduken pga. sjukdom.

Så det var en tunnare trupp som satte sig i bussen på söndagsmorgonen för möte med allsvenska Östersunds FK. Om det var bussresan eller nånting annat som satt i benen under den inledande halvtimmen låter vi vara osagt men Umeå FC fick slita hårt mot ett bollskickliga hemmalag.

Jakob Bergman. Foto: David Lidström Hultén

Östersund fick också utdelning relativt tidigt efter ett misstag från Viktor Frodig där Simon Kroon tillslut enkelt kunde placera in ledningsmålet.

Men Umeå FC skulle som sagt äta sig i den här tillställningen och det var främst tack vare nye Soya Takahashi. Japanen var nära att kvittera både en och två gånger. Men istället för 1-1 stack Östersund upp och gjorde 2-0 innan paus genom Attah Kadiri.

Foto: David Lidström Hultén

Umeå FC kom in till den andra halvleken som ett helt nytt lag och tog över både bollinnehav och målchanser. Men det skulle dröja till kvarten kvar innan reduceringen skulle komma. Men vilken reducering sedan! Alexis Bbakka tog emot och vände bort sin försvarare i samma sekvens och sedan bombade han upp bollen i nättaket bakom en chanslös Andrew Mills i hemmamålet.

Men glädjen varade inte speciellt länge. I anfallet senare fick Östersund straff efter att Mikael Wikström rivit ner en hemmaspelare. Rewan Amin placerade, med vissa beskymmer, in 3-1.

Umeå FC skulle dock hitta en reducering till. Inbytte Hugo Bergström bröt en ÖFK-passning högt upp och frispelade Wikström som fick se sitt skott räddas av Mills men på returen rakade Stefan Lindmark in 2-3.

Trots ett forceringsförsök lyckades man inte hitta ett mål till utan säsongens andra träningsmatch slutade med en 3-2-förlust.

Brian Clarhaut efter matchen:
– Det är en process. Vi tittade på vår formation under den första halvleken och gjorde några justeringar till den andra vilket gjorde att vi hittade rätt och presterade därefter. Den här gruppen har en väldigt bra karaktär och är mycket lyhörda vilket visade sig idag. Vi kommer fortsätta bygga vårt förhållande som lag och våra spelprinciper varje vecka. Summa summarum så är jag nöjd hur vi svarade upp och presterade under den andra halvleken.

Träningsmatch
Östersunds FK – Umeå FC 3-2 (2-0)

Målen: 1-0 (14) Simon Kroon, 2-0 (39) Attah Kadiri, 2-1 (75) Alexis Bbakka (Linus Sahlin), 3-1 (77) Rewan Amin (straff), 3-2 (81) Stefan Lindmark
Varningar Umeå FC: Emmanuel Yeboah, Jakob Bergman, Mikael Wikström