Umeå FC har under onsdagen garanterat sin biljett till svenska cupen nästa år efter att man vann mot seriekonkurrenten Team TG i DM-finalen.
– En skön seger, säger UFC-tränaren Magnus Henrysson.

Umeå FC fick en drömstart när man rullade in två snabba mål efter fyra minuters spel.
Alex De Carolis gav Umeå FC ledningen i den andra spelminuten och Henrik Millbert utökade till 2-0 två minuter senare.
Umeå FC pressade på och var hungriga efter ytterligare mål men gick till pausvila med en 2-0-ledning.

I den andra halvleken gjorde Umeå FC-tränaren Magnus Henrysson några byten där bland annat Simon Mårtensson kom in. Han var närmast att göra mål för Umeå FC men skottet räddades av Felix Forsgren i Team TG:s mål.

Team TG forcerade för en reducering i de sista minuterna men kom aldrig närmare.
Matchen slutade 2-0 till Umeå FC som nu är Västerbottens mästare.

Vad säger du om er prestation?
– Vi får en bra start och får en tidig 2-0 ledning. Sedan ligger vi rätt i våra positioner och har en hel del bra kombinationer och vi var jättenöjda med första halvlek. Andra halvlek blir mer att vi bevakar vår ledning och det blir ostrukturerat då det sker en del byten. Team TG skapar några bra målchanser i slutet då vi blir lite passiva. En skön seger i alla fall, säger UFC-tränaren Magnus Henrysson.

Nu är ni alltså klara för svenska cupen nästa år. Vad tycker du om det?
– Det var det vi strävade efter då vi anmälde oss till DM. Så det ger oss möjligheten att nästa år att få möta ett superettan eller allsvenskt lag. Det är dock en match kvar innan en sådan match blir av, avslutar Henrysson.

Team TG – Umeå FC 0-2 (0-2)
Målen:
0-1 (2) Alex De Carolis (Henrik Millbert), 0-2 (4) Henrik Millbert.