Umeå FC Akademi vann returmötet mot Frösö IF med 4-2 under söndagen.
Nu väntar Umeå-derby mot IFK Umeå i det sista kvalet till Division 2.

Frösö IF åkte till Umeå med en 1-2-förlust i bagaget från det förstamötet och hade mycket press på sig att göra mål.
Men UFC Akademi lyckades hålla sig lugna och tog vara på sina chanser.

UFC Akademi var lite passiva och hade lite svårt att ta sig framåt. Frösö pressade en hel del och tog ledningen väldigt tidigt i matchen på straff och det gjorde att bortalaget blev lite modigare och chansade lite mer i jakten på sitt andra mål.
Hemmalaget kunde växa in i matchen och skapade några farliga lägen men hade svårt att komma till avslut.
Men efter några försök kvitterade Umeå-laget till 1-1 genom Jacob Ottosson i den 30:e minuten.
Båda lagen trycke på i de sista minuterna men den första halvleken slutade 1-1.

UFC Akademi kom vassare ut i den andra halvleken och hade inte svårt att rulla in några bollar.
I den 58:e minuten vände hemmalaget genom Yoel Embaye till 2-1.
Några minuter senare kvitterade Östersund-laget till 2-2 återigen genom Anton Olofsson. Men UFC Akademi var fortfarande hungriga och tog ledningen igen när Yoel Embaye rullade in 3-2 och sitt andra mål för dagen och Jacob Ottosson satte spiken i kistan när han gjorde 4-2, också hans andra mål i matchen.

Nu kvalar UFC Akademi vidare och det är IFK Umeå som står för motståndare.
– Det känns lite tråkigt för att ett av Umeålagen kommer att åka ur, men vi får kriga på, säger målskytten Yoel Embaye som gjort 24 mål med UFC Akademi den här säsongen.

Jörgen Sundberg efter matchen:
– Moget spel av unga spelare, Frösö skulle få skapa sina egna chanser och inte bli bjudna på dem. Vi var klockrena på den punkten.

Ni kom lite vassare ut i den andra halvleken. Vad har ni snackat om i pausvilan?
– Att vi är det lag som är bäst tränade av oss två och att orken skulle ta ut sin rätt hos Frösö om vi bara lät dem jobba i defensiven, det gjorde den.

Nu väntar IFK Umeå i det sista kvalet. Vad säger du om det?
– Roligt för Umeå att få behålla ett div 2 lag. Vi kommer göra allt vi kan så får vi se hur långt det räcker. IFK måste vara bra för att slå oss, men gör de det så är de värdiga platsen, låt det bästa laget vinna.

Umeå FC Akademi – Frösö IF 4-2 (1-1)
Målen:
0-1 (12) Anton Olofsson (straff), 1-1 (30) Jacob Ottosson, 2-1 (58) Yoel Embaye, 2-2 (63) Anton Olofsson, 3-2 (70) Yoel Embaye, 4-2 (83) Jacob Ottosson.