Från säsongen 2019 kommer UFC Akademi att ingå i ett samarbete med Sörfors IF. Laget kommer att heta Sörfors IF/UFC A 2 och spela i division 4 södra.

Idag består UFC Akademi av två lag, ett U17-lag och ett division 2-lag. Nu har man också ingått ett samarbete med Sörfors i division 4. Ett samarbete som inriktar sig på en matchmiljö.
– Vi vill kunna erbjuda en kompletterande matchmiljö för våra unga spelare från UFC Akademi. Ifall du som spelare av olika anledningar haft lite speltid så ges ytterligare en möjlighet att spela match, säger UFC Akademi:s ordförande Mikael Eriksson och fortsätter:
– Idag har vi två lag (division 2 och U17) och i U17-laget får spelarna vara född 2002 eller senare. Sedan har vi ett samarbetsavtal med Umeå FC där man kan skicka ner spelare till UFC Akademi (div. 2) som är 22 år och yngre. Lägg därtill att man endast får göra tre byten per match i division 2. Det gör att vi kan stå inför en utmaning vad gäller tillräcklig matchtid för alla spelare.

För att då vara på säkra sidan har man ingått ett samarbete med Sörfors som inriktar sig på matchmiljö-möjligheter.
– Dialogen med Sörfors har varit väldigt positiv. Kjell-Arne Kemi, fotbollsansvarig i Sörfors, har visat en samsyn för våra tankar om matcher som en utbildningsmiljö samtidigt som det ger Sörfors IF en möjlighet till ett bredare spelarmaterial för att klara en lång säsong. Av våra egna erfarenheter vet vi också att Division 4 är en utmärkt serie att utvecklas i som ung fotbollsspelare.

Alla spelare i UFC Akademi kommer dock att träna tillsammans under hela säsongen.
– Vårt huvudfokus i UFC Akademi är, och kommer alltid vara, individuell utveckling. Där anser vi att spela matcher är en väldigt viktig del. Därför gör vi detta för att säkerställa att alla får den speltid de behöver.

Detta samarbete gör att Sörfors IF/UFC A 2 inte har möjlighet att ta steget till en förbundsserie dvs. division 3.

Previous articleÅrsmöten
Next articleTruppen mot IFK Luleå