Det blev en riktig rysare i den avgörande kvalmatchen mot Gefle IF. Men Johannes Laytons 1-0-mål med sju minuter kvar blev avgörande och UFC Akademi är klart för spel i U17 Allsvenskan 2019.

Efter en strålande säsong så var UFC Akademi framme vid avgörandet; en direkt avgörande match mot Gefle IF. I potten; en plats i U17 Allsvenskan 2019.

Matchen började i en väldigt högt tempo, spelet vände fram och tillbaka men kvalitén var sisådär. Men i slutet av den första halvleken började UFC Akademi att ta över mer och mer av spelet och lyckades skapa några halvchanser. Dock utan resultat. Den första halvleken slutade mållöst.

Gefle började den andra halvleken bra men UFC Akademi höll tätt och ju mer halvleken pågick så tog bortalaget över kommandot igen. Så, med sju minuter kvar, föll avgörandet. Efter en frispark så damp bollen ner framför Johannes Layton och han gjorde inget misstag. Målet blev matchavgörande och säkrade också UFC Akademi:s avancemang till U17 Allsvenskan.

Tränare och akademichefen Mathias Johansson var belåten efter matchen.
– Jag är otroligt stolt över grabbarna! Det är en jämn match men vi hittar ett sätt att vinna och jag är väldigt glada för deras skull, säger han och fortsätter:
– Vi har en fantastisk säsong i ryggen. Om man börjar resultatmässigt så har vi vunnit två turneringar, serien och den här kvalmatchen. Vi har alltid haft pressen att vinna och det har vi gjort vilket är väldigt starkt av killarna. Ser vi till utvecklingsbiten så har vi tagit stora, stora kliv under säsongen. Vi känns väldigt bolltrygga och grabbarna har blivit bättre och bättre ju längre säsongen gått.
– Vår verksamhet funkar ju så att spelare tar steg uppåt i verksamheten vilket gör att det här laget kommer att splittras att och få avsluta på det här sättet känns väldigt bra!

Mikael Eriksson, ordförande UFC Akademi:
– Grabbarna har gjort en fantastisk säsong och vi alla känner en stolhet över vad dom gjort. Vi får aldrig glömma bort att det här är Umeås lag, ett lag byggt av Umeås stadsdelsklubbar. De ska slå sig på bröstet en sån här dag!
– Nu har vi uppnått den sportsliga målsättningen för spel i U17 Allsvenskan nästa säsong, nu handlar det om att få de organisatoriska och ekonomiska delarna på plats.

Grabbarna kommer att hyllas i halvtidsvilan i matchen mellan Umeå FC och Assyriska FF.

Gefle IF – UFC Akademi 0-1 (0-0)
Målen:
0-1 (82) Johannes Layton