Umeå FC Akademi spelade i helgen säsongens sista dubbelmöte när man mötte IFK Lidingö och FC Djursholm.
— När vi dessutom sätter chanserna som vi får då är vi svårslagna, säger tränaren Mathias Johansson.

UFC Akademi låg tvåa i tabellen och hade fem raka utan förlust inför helgens Stockholmturné.
På lördagen stod IFK Lidingö för motståndet och det var hemmalaget som inledde matchen bäst och tryckte in 1-0. Umeå-killarna kom igång ordentligt efter ca 10 minuter och spelade riktigt bra och skapade bra lägen men utan att få någon utdelning och låg under med 1-0.

Gästerna kom piggare ut i den andra halvleken och pressade på men Lidingö gjorde dock 2-0 på en fast situation. UFC Akademi gav inte upp och lyckades reducera till 2-1 i slutminuten men domaren blåste av matchen direkt efter.
— Lidingö backar hem ordentligt i andra halvlek och parkerar bussen.
Efter deras 2-0-mål saknar vi kreativitet och blir väldigt stressade i vårt spel. Vi skulle ha fortsatt spela vårt spel. Hade vi gjort det hade vi vaskat fram fler målchanser. Nu blev det tyvärr så att vi hamnade i deras lite chansartade spel och vi uppträdde stressat, säger Mathias Johansson.

På söndagen fick UFC Akademi sin revansch mot FC Djursholm. Gästerna började piggast och hade bra Kontroll på matchen. Bortalaget förvaltade sina lägen och gick till pausvila med en 3-0-ledning. I den andra halvleken fortsatte Umeå-laget att köra över Djursholm och efter 80 spelade minuter stod det 0-8 på resultattavlan.
Hemmalaget reducerade till 1-8 i den 85:e minuten och 2-8-målet kom tre minuter senare. Men närmare än så kom Lidingö dock aldrig och matchen slutade alltså 2-8 till UFC Akademi.
— En fantastiskt match. Killarna följde matchplanen perfekt, och vi spelade den fotboll vi vill spela. När vi dessutom sätter chanserna som vi får då är vi svårslagna, säger Johansson och fortsätter:
— Vi är jättenöjda att vi har med oss tre pinnar hem från turnén. Det är fantastiskt starkt av killarna att leverera så fantastisk fotboll när de spelar sin andra match på två dagar.

Vad tar ni med er?
— Vi tar med oss att vi har ett bra go i laget. Trots att vi inte får det resultat vi vill i första matchen så studsar vi tillbaka direkt i andra och tar revansch.
Jag vill lyfta hela laget. Vi visar prov på en väldigt bra moral i laget!

UFC Akademi har nu lika många poäng som GIF Sundsvall och leder serien på bättre målskillnad.

I nästa omgång (den 28 september) tar man emot tabelljumbon Vasalunds IF.
— Vi vet att alla lag i serien är bra. Det som kan bli lite lurigt i den här matchen är hur pass motiverade Vasalund är. De har bara en seger i serien så här långt, och det var mot oss, så det gäller att vi är noggranna och att vi fortsätter agera som ett kollektiv, avslutar Mathias Johansson.

P17 Allsvenskan Norra Nedflyttningsserie
IFK Lidingö FK – Umeå FC Akademi 2-1 (1-0)
Målen:
1-0 (35) Tóbias Ingvarsson, 2-0 (50) Fredrik Skilberg, 2-1 självmål
Varningar Lidingö FK: Wilgot Marshage, Tóbias Ingvarsson, Ludvig Händler
UFC Akademi: Adam Sandström, Emmett Meia
Publik: 60 på Lidingövallen 2

FC Djursholm – Umeå FC Akademi 2-8 (0-3)
Målen:
0-1 (9) Adam Sandström, 0-2 (25) David Ekman, 0-3 (30) David Ekman, 0-4 (58) Hugo Enfors, 0-5 (62) Olle Sandkvist, 0-6 (70) Olle Sandkvist, 0-7 (78) Adam Sandström, 0-8 (80) Winuka Wijayatunga, 1-8 (85) Eric Odefalk, 2-8 (88) Deniz Gül
Varningar FC Djursholm: Eric Odefalk UFC Akademi: Adam Sandström, Victor Öberg, Hugo Enfors
Publik: 30 på Djursholms IP 2