Umeå FC Akademi kommer från en komfortabel 3-0-seger mot Lidingö.
På lördagen gästar UFC Akademi Älvsjö AIK. När lagen möttes på Älvsjö IP i våras slutade matchen 2-2.
Läs vad Thor Rönnqvist säger inför lördagens batalj.

Vad säger du om matchen mot Lidingö och vad tar ni med er?
— Matchen mot Lidingö var enligt mig och jag tror även många andra kan hålla med mig där en av de bästa matcherna vi gjort så här långt i år. Vi visar att vi verkligen är ett bra fotbollslag och eftersom vi har haft svårt både att producera mål framåt och även haft svårt att hålla det tight i försvarsspelet tidigare så tycker jag att 3-0 som slutresultat är väldigt bra.

Hur tycker du själv att det gått för ditt lag under våren och vad behöver ni förbättra?
— Det har inte gått som vi har hoppats då målet såklart var att vi skulle ta oss till slutspelsserien men jag tycker ändå att det har varit väldigt lärorikt och jag känner att både jag och alla andra personligen och även vi som ett lag har utvecklats väldigt mycket då vi fått möta tuffare motstånd än vad vi är vana med. Det vi skulle behöva utveckla skulle jag säga är att alltid jobba som ett lag och alltid komma ihåg att vi är ett kollektiv och inte bara spela som individer. Det var lite det jag kände om Lidingö-matchen att vi verkligen spelade för varandra och det är något som vi måste ta med oss i framtida matcher.

Vad tycker du om dina egna insatser så här långt och vad har du för mål med höstsäsongen?
— Så här långt så tycker jag att mina egna insatser har varit helt okej. Jag har haft det lite svårt med att göra mål och assist men jag tror och hoppas att det släpper till framtida matcher. Men i övrigt så är jag relativt nöjd med mina egna insatser men jag tror ändå att det finns mer att plocka fram.

Nu väntar Älvsjö. Hur ser du på motståndet och hur tror du att matchbilden kommer se ut?
— Det kommer att bli en tuff och jämn match som alltid i den här serien men vi kommer att åka dit och göra allt för att ta med oss tre poäng hem.

Vad kommer bli viktigt för att ta tre poäng?
— Att vi tar med oss våran insats och inställningen som vi hade i Lidingö-matchen. Spelar vi som vi gjorde då så tror jag inte att det är många lag i den här serien som kan slå oss.

Hur tycker du träningsveckan varit och hur är känslan i truppen inför helgens match?
— Träningsveckan har varit bra. Vi körde lite lugnare träning i måndags då det var dagen efter match och i tisdags trampade vi på lite hårdare och i onsdags spelade vi match mot divison 2 grabbarna och lyckades även vinna den vilket alltid ett bra tecken.

P17 Allsvenskan Norra Nedflyttningsserie
Älvsjö AIK FF – Umeå FC Akademi