Umeå FC Akademi förlorade sin sista match innan sommaruppehållet när laget gästade Hammarby IF FF på onsdagen.

UFC Akademi gick för den andra raka segern mot Hammarby men istället blev det en tung förlust och efter de första 45 minuterna stod det 3-0 till hemmalaget.
— Vi får en sjukt dålig start då vi släpper in ett mål efter två minuter vilket var väldigt segt. Jag tycker inte att vi spelar dåligt men vi skapar inte riktigt de farliga målchanserna, säger spelaren Hugo Enfors.

Umeå-killarna kom bättre ut i den andra halvleken och kämpade på bra. Trots en bra prestation av bortalaget gjorde Hammarby 4-0 vilket också blev slutresultatet.
— De lyckas få in ett till mål men jag tycker att vi ska vara nöjda med vårt försvar i andra halvlek och vi får vara glada över att vi har en fantastiskt bra målvakt som gjorde några fina räddningar. Det är alltid kul att möta de bästa lagen och Hammarby ska helt klart ha beröm för sitt spel. Det var inget dåligt lag vi mötte idag, säger Enfors och fortsätter:
— Det känns lite märkligt att säga att man är nöjd med sin insats som mittback då man släppt in fyra mål. Men jag måste faktiskt säga att jag är nöjd med min insats, jag tycker att jag sprider ett lugn där bak i uppspelen och styr resten av laget på ett bra sätt i vårt försvarspel. 2-0-målet tar jag själv på mig då jag blir för bolltittande då de spelar en ”snett inåt bakåt” passning och gör mål. Jag tycker inte vi i laget ska vara nöjda med första halvleken men andra halvleken tycker jag att vi spelar mer tillsammans och ligger kompakt. Men det hade självklart varit roligare att hålla ned siffrorna.

Laget tar nu sommarlov efter 13 spelade matcher. Facit: tre vinster, två oavgjorda och åtta förluster.
— Jag tror att om vi fick spela om denna vårsäsongen hade vi kunnat vinna några fler matcher än vad vi gjort. Jag tycker inte att vi ska vara nöjda med alla matcher men matchen mot Frej Täby var jättebra av hela laget. Inför hösten så är det bara att fortsätta spela vårt spel men vi måste ha bättre inställning i matcherna och kämpa mer för varandra. Jag tycker att vi i många matcher har gett vår målvakt jättetaskiga lägen att rädda bollar så vi ska steppa upp och göra matcherna enklare för honom. Vi måste bli mer aggressiva i båda straffområdena och göra lite fler mål kanske.

Vad blir ditt personliga mål med höstsäsongen?
— Nu på slutet har jag gått ned och spelat mittback vilket jag tycker är väldigt roligt. Så jag ska träna på och komma in i den rollen lite bättre. Jag vill vara en bärande spelare i laget så det gäller att jobba hårt under sommaren och komma välförberedd. Jag hoppas få spela så mycket som möjligt och hoppas verkligen att vi håller oss kvar i pojkallsvenskan.

Hur kommer du spendera din sommar?
— Jag åker hem till Östersund redan imorgon (torsdag) för lite sommarlov med familjen. Det är lite småjobbigt att bo utan sin familj och sina vänner från Östersund så det ska bli jätteskönt att komma hem. Ska även en sväng till Stockholm för att hälsa på flickvännen. Sen tillbaka till Umeå för att fixa med flytten till min nya lägenhet. Men det blir nog många timmar på fotbollsplanen och i gymmet för att komma väl förberedd för hösten.

P17 Allsvenskan Norra, Omgång 13
Hammarby IF FF – Umeå FC Akademi 4-0 (3-0)