Då var det dags för årets första av två Umeå-derbyn. På valborg tar sig Umeå FC an Team TG. – De kommer liksom vi från en seger i den senaste omgången vilket gör att båda lagen säkert har positiva känslor inför matchen, säger tränare Robert Bergström.
Efter premiärmissen nere i Karlstad så tog Umeå FC revansch mot Enskede i hemmapremiären. Efter en sämre första halvlek och underläge med 0-1 så tog sig laget i kragen och vände på steken i den andra och vann till sist med 3-1. Simon Mårtensson gjorde två mål och Leo Englund punkterade matchen i slutminuten.
– Vi har upplevt mycket redan på dessa 180 minuter och känslan är god efter vår andra halvlek senast då vi lyckades vända och vinna i hemmapremiären, säger Robert Bergström.
Omgång 3 står för dörren och det betyder derby mot Team TG. Lagen har mött varandra två gånger under försäsongen där Umeå FC vunnit båda matcherna. Sist lagen möttes var i genrepet och då vann Umeå FC med 4-0, men enligt Bergström betyder det ingenting inför helgen.
– Det var en bra prestation, men det var träningsmatch. Nu är det seriespel och derby och då får man lägga form och tidigare resultat åt sidan, menar Bergström och lägger till:
– De starkt kollektiv som är väldigt försvarsinriktade. De kommer liksom vi från en seger i den senaste omgången vilket gör att båda lagen säkert har positiva känslor inför matchen.
Hur är läget i laget inför lördagen?
– Axel har haft lite problem med en höft i början av veckan och är ett frågetecken men Radek har äntligen gått in i bollträning, vilket är glädjande, så vi har alla igång i fotbollsträning förutom Petter, avslutar Bergström.
Team TG – Umeå FC
30 april
Matchstart: 15.00
Umeå Energi Arena Sol
Team TG sänder derbyt på sin playkanal. Länk hittar du här!