En fin första halvlek lade grunden till Umeå FC Akademis seger över det nyblivna division 2-laget Täfteå IK. Slutresultatet skrevs till 3-2.

Det var Umeå FC Akademis första träningsmatch på fullstor plan och spelarna uppträdde som kalvar på grönbete. Redan i den andra matchminuten gjorde Albin Bäckström 1-0. 10 minuter senare var det dags igen. Victor Kamf gjorde 2-0 i den 12:e minuten och med 10 minuter kvar av den första halvleken satte Emil Johansson 3-0.

Täfteå reducerade med 25 minuter kvar men riktigt spännande blev det aldrig. Förvisso fick Täfteå in en 3-2-boll också men då var det bara sekunder kvar av matchen.

Tränaren Mathias Johansson var nöjd efter segern:
– Vi för en riktigt bra match mot ett bra motstånd. Våra kontringar var sylvassa och vi hade bra tålamod i det vi gjorde. I slutet av matchen spelar vi lite slarvigt och släpper in Täfteå i matchen.
– Det här var ett bra kvitto på att vi tränar rätt. Nu fortsätter vi finslipa formen inför DM och seriestarten.

Täfteå IK – UFC Akademi 2-3 (0-3)
Målen: 0-1 (2) Albin Bäckström, 0-2 (12) Victor Kamf, 0-3 (35) Emil Johansson, 1-3 (65) Felix Pihlajamaa Jonsson, 2-3 (90) Emanuel Stenmark