Umeå FC föll när Sollentuna FF kom på besök under lördagen. Hemmalaget ledde med 2-0 i den första halvleken men tappade kontrollen över matchen och fick se Sollentuna vända och vinna matchen med 2-4.

En match med två ansikten. Så kan man sammanfatta lördagens match.
Umeå FC var starka och stabila och i den första halvleken med många farliga lägen. UFC:s målkung Simon Mårtensson var tillbaka efter sin avstängning och kunde göra 1-0 i den femte spelminuten. Umeålaget jagade på och utökade till 2-0 i den 15:e minuten genom Anton Eriksson som nickade in bollen i nätmaskorna.

Umeå FC hade kunnat gjort fler mål innan pausvilan men fick nöja sig med 2-0-ledning inför den andra halvleken.

Andra halvlek var Umeå FC för avslappnade och kunde inte hitta igen sig. Sollentuna var duktiga och beslutsamma på sina lägen där man kunde göra en fantastisk andra halvlek och neutralisera hemmalaget med fyra mål som gjordes i de 25 sista minuterna av matchen.
– Vi var jättebra i första halvlek, det kändes som att vi hade bra kontroll på matchen och skapade lägen. Vi orkade inte, tog fel beslut på planen och satte oss själva i väldigt konstiga situationer i den andra halvleken, säger Umeå FC-tränaren Andrée Jeglertz.

Dagens förlust innebär att Umeå FC förlorade sin första match efter tio matcher. Nästa söndag tar man emot Akropolis IF.

Umeå FC – Sollentuna FF 2-4 (2-0)
Målen:
1-0 (5) Simon Mårtensson (Erik Lundström), 2-0 (15) Anton Eriksson (Seif Kadhim), 2-1 (65) Samuel Holm, 2-2 (70) Brwa Pishadari, 2-3 Brwa Pishadari, 2-4 (90+2) Monir Jelassi.
Varningar Umeå FC: Alexis Bbakka
Publik: 320 på Umeå Energi Arena
Så spelade Umeå FC:
Andriy Fedorenko, Anton Eriksson, Dillan Ismail, Jens Stigedahl
Henrik Millbert (ut 44), Aurelien Norest, Emmanuel Yeboah (ut 86), Seif Kadhim (ut 75)
Erik Lundström, Simon Mårtensson, Alexis Bbakka.
Ersättare: Viktor Göranzon, Alex De Carolis (in 75), Mikael Wikström (in 86), Tobias Sandström (in 44), Adel Ziarat, Emil Johansson, Jerome Tibbling.