I den 82:a minuten i hemmamatchen mot Assyriska FF nickade Simon Mårtensson sig upp på en andraplats i ligan över totalt gjorda Umeå FC-mål under klubbens snart 30 säsonger.
– Självklart roligt, tyckte Simon som nu svarat för 72 fullträffar och därmed är ett mål före tidigare anfallspartnern Danny Persson – hittills!

Steve Galloway – i dag som bekant assisterande tränare i UFC – är med sina 114 fullträffar ohotad i UFC-statistiken över gjorda seriemål genom tiderna. Där bakom har Danny Persson innehaft silverplaceringen med 71 efter att han gjorde bokslut för sin karriär efter säsongen 2014, men nu är alltså Simon Mårtensson förbi med sina 72 baljor.

Att Simon passerade just tidigare radarkompisen Danny är självklart något speciellt…
– Det är säkert några fuskmål med i Simons statistik, skämtade Danny som numera är engagerad i klubbens sportgrupp.
Simons 72:a fullträff kom alltså i den 82:a minuten. Detta på en nick efter en stolpretur på ett skott av Alexis Bbakka och betydde 3-0 vilket också blev slutresultatet i denna match.
– Vi hade 1-0 och en man mer i halvtid vilket självklart är gynnsamt, men också kan vara farligt, menade Simon och fortsatte:
– Vi pratade mycket inför andra halvleken om vikten av att verkligen hålla i taktpinnen och låta dom tvingas ta jobbet och springa mycket, något jag tycker vi lyckades mycket bra med, sa Simon som hade några vassa målmöjligheter utan att få till det redan tidigare i andra rundan.
– Visst borde jag väl ha gjort något fler, sa Simon självkritiskt.

Nu spelade dock det ingen som helst roll då hans UFC ändå vann med klara 3-0 och efter tre omgångar spelat till sig sju poäng.
– Klart godkänt, tyckte Simon Mårtensson, Umeå FC:s näst bästa målskytt genom tiderna.

Läs också:
Målglatt Umeå FC besegrade Assyriska