Efter premiärförlusten har det nu blivit två raka vinster för Umeå FC där man senast tog en härlig derbyskalp när Team TG besegrades med 2-1. Nu väntar förhandsfavoriten och serieledaren Brommapojkarna på bortaplan. – Vi går alltid till match med målet att ta tre poäng, säger tränare Robert Bergström.

Det var inte snyggt men Umeå FC kunde ändå räkna in tre poäng i derbyt mot Team TG förra helgen. Jens Sjöström nickade in ledningsmålet just efter halvtidsvilan och skytteligaledaren Simon Mårtensson utökade till 2-0 efter ett klassmål när det återstod ca 20 minuter. Visserligen reducerade Team TG men Umeå FC visade vilka som är bäst i stan.
– Det var en skön seger, även om vi har mer att önska från vår prestation så handlar det i slutändan om att nå resultat i ett derby, menar Bergström.

Hur har träningsveckan sett ut?
– Vi har jobbat med våra principer i anfallsspelet och nu senaste träningarna med fokus på kommande motståndare och hur vi ska ta oss an den matchen, berättar Bergström.

På söndag sätter sig truppen på planet ner till Stockholm för möte med serieledaren Brommapojkarna. BP som innan säsongen var starkt favorittippat till att ”jogga” hem division 1 har inlett på bästa möjliga sätt då man efter tre omgångar är obesegrade. Senast krossade man Västerås med 3-0 efter att Västerås bland annat fått en man utvisad just innan paus. Laget leds av förre storbacken Olof Mellberg.
– Det blir en rolig utmaning. Vi går alltid till match med målet att ta tre poäng. Vi behöver vara organiserade och aggressiva i vårt försvarsspel och samtidigt kunna hota mer i djupled i vårt anfallsspel. Där har vi ett tydligt utvecklingsområde, säger Bergström.

Till matchen mot BP saknas Mikael Wikström (axel), Radoslaw Erlich (rygg), och Petter Augustsson (knä) på grund av skador. Eric Rönnholm spelar med samarbetsföreningen IFK Umeå i helgen och Felix Adjei är avstängd efter sin utvisning mot Team TG senast.

Har du inte möjlighet att vara på plats på Grimsta så kan du se matchen via BP:s play-kanal. Du hittar länken här! Matchstart 15.30.