Nästa utmaning för Umeå FC är den så här långt obesegrade serieledaren IK Brage på bortaplan.
– Efter en dålig prestation är det alltid viktigt att så fort som möjligt hitta tillbaka till lagets grundideer och principer som för oss varit framgångsrika i övriga matcher, säger Andrée Jeglertz.

Det blev ingen rolig derbyupplevelse för Umeå FC mot Team TG. Gästerna gjorde 1-0 redan efter en minut och 20 sekunder och sedan rann det i väg. Matchen slutade med seger för Team TG med 4-0 samtidigt som Dillan Ismail drog på sig ett rött kort och är avstängd mot Brage.
– Det var ingen bra match av oss. Vi lyckades inte alls få ut max av spelarna och de fick inte visa upp vilka kvalitéer de och laget har. Framförallt när det var ett derby med ganska mycket folk, vilket var synd, säger Jeglertz.

Nu har man laddat om batterierna och på lördag väntar den obesegrade serieledaren IK Brage på Domnarsvallen.
– Ett lag som startat serien bäst av alla. Är framförallt ett väl fungerande kollektiv, framförallt offensivt, men har också erfarenheter från allsvenskan i sin spelartrupp. Deras försvarsspel har inte satts på så mycket prov än men det täcker vi ändra på, säger Jeglertz.

Efter debaclet i måndags vill nu Jeglertz se sitt lag studsa tillbaka.
– Framförallt vill jag se mod. Efter en dålig prestation är det alltid viktigt att så fort som möjligt hitta tillbaka till lagets grundideer och principer som för oss varit framgångsrika i övriga matcher. Oavsett vilket lag vi möter ska vi se möjligheten att vinna och göra allt som vi kan för att ge oss själva chanser till detta, menar han.

Hur ser truppläget ut?
– Yann (Fillion) och Oscar (Sandström) saknas fortfarande på grund av skada. Sedan är Dillan (Ismail) avstängd. Det finns även frågetecken för Felix Adjei.

IK Brage – Umeå FC
Lördag 20/5 kl. 14.00