Umeå FC vann lördagens viktiga match hemma på Umeå Energi Arena Sol.2-0 (0-0) blev segersiffrorna mot Västerås SK.– Vi gjorde en riktigt bra match, tyckte mittfältsgeneralen Jens Sjöström riktigt.

Första halvlekens spelmässiga prestation av Umeå FC höll verkligen mycket hög klass.

– Vi vet ju vad vi kan prestera, vi måste dock göra det oftare och vara så här aggressiva som vi var i dag, summerade Jens Sjöström som närmast kunde liknas vid en pitbullterrier i sitt agerande på Umeå FC:s mittfält.

Något med vilket vi syftar på ett, milt uttryckt, aggressivt starkt spel med mängder av vunna bollar och brutna VSK-anfall som trevlig konsekvens.

Enda kruxet i akt I var att Umeå FC inte gjorde något mål trots att bland annat Isaac Freitas da Silva (nick på hörna) och Leo Englund båda var mycket nära.

– Vi hittar mer och mer rätt i positionerna i vårt anfallsspel och då skapar vi ju också chanser, menade Umeå FC-tränaren Robert Bergström. Men det gäller ju att förvalta dessa också.

Något som alltså Umeå FC inte gick i land med före vilan.

I andra rundan mattades förvisso tempot något hack, men det var alltjämt Umeå FC som var det spelförande laget och det var inte ofta gästerna från Västmanland tog sig över hela planen till UFC:s straffområde när man väl erövrat bollen.

– Samtidigt hade dom väl någon bra chans också, någon nick där, funderade Jens efter matchen.

I 76:e minuten gjorde till sist Umeå FC 1-0 genom en nick av Isaac Freitas da Silva och det kändes därefter tämligen säkert hela vägen fram ”till kaklet” (läs; slutsignalen) och att nu Simon Mårtensson – efter fina förinsatser av Jens Stigedahl och Mikael Wikström – kunde göra 2-0 i tilläggstiden absoluta slutskede gjorde förstå inte saken sämre.

Summa summarum, tre poäng till samlingen.

– Förra matchen (mot Forward) var vi nöjd med prestationen men självklart inte med resultatet. I dag är vi också belåtna med vår prestation men givetvis även med det resultatmässiga utfallet och inte minst att vi höll nollan, sa Robert Bergström och tillade:

– Men självklart är det en rejäl dos smolk i den här segerbägar´n när vi tänker på Erik Lundströms trista skada.

Självklart!
Lagkapten Jens Sjöström tyckte också att hans Umeå FC svarande för en jättebra match.

– Det är så här vi ska agera jämt här hemma, det ska inte var lätt för motståndarna att komma hit, sa Jens som var en av de stora fältherrarna i hemmalaget.

Denna dag kunde vi dock plussa för i princip samtliga hemmaaktörer och vi svingar en extra sabel för vänsterbacken Felix Adjei och Måns Sundströms starka inhopp, men som sagt…

Denna soliga UFC-dag var prestationerna rakt igenom av mycket hög klass!

Umeå FC – Västerås SK 2-0 (0-0)
Målen: 1-0 (76) Isaac Freitas da Silva (Felix Adjei) 2-0 (90) Simon Mårtensson (Mikael Wikström)
Varningar: Umeå FC; Mikael Wikström Västerås SK; –
Publik: 423