Två månader har gått sedan 33-årige Robert Bergström blev Umeå FC:s nye tränare på två år och ungefär lika lång tid återstår till seriepremiären borta mot Carlstad United. Vi stämde därför träff med honom för att lära känna honom och hans idéer lite bättre. Kansliet blev mötesplatsen en kall eftermiddag i februari så långt ifrån en euforisk varm fotbollsdag i juni med 3 UFC-poäng i bagaget man kan komma.

Robert anländer som vanligt med tåget från Örnsköldsvik. Pendlingen till Umeå är inget problem och den 54 minuter långa resan ägnas bland annat åt att läsa mail och att knyta ihop dagens träning. En del träningsdagar med UFC börjar oftast på Fotbollsgymnasiet i Örnsköldsvik där Robert arbetar deltid och slutar vid 21-tiden i bostaden i Domsjö där fru och två barn väntar.
Just i Domsjö IF (division 4) spelade han seniorfotboll i början på 2000-talet efter flytten från hemstaden Sollefteå och moderklubben Sollefteå GIF. Samtidigt studerade han till lärare med inriktning på svenska/engelska/idrott vid Umeå Universitet. Hösten 2004, vid blott 22 års ålder, fick han frågan om att ta över tränarskapet i föreningen och då han alltid gillat att arbeta med grupprocesser, ta stort ansvar och samtidigt som det taktiska kring fotbollen lockade var svaret givet. Samtidigt lades de egna fotbollsskorna på hyllan för gott.
Åren i Domsjö blev lärorika då det var en bra åldersmix i laget med en hel del spelare som var äldre än han själv. Efter att laget vunnit DM-guld mot antagonisten Friska Viljor 2008 så lockade tränaruppdraget i Själevads damlag i division 2. Laget hade några år tidigare spelat i damallsvenskan och vann serien trots ett ganska ungt och nykomponerat lag. I ett jämnt kval blev det dock inget avancemang utan Östersunds DFF promoverades sedan Övikslaget förlorat den avgörande bortamatchen mot Gustafs GOIF med uddamålet, en oktobereftermiddag i Borlänge.

Robert Bergström. Foto: Henrik Karmehag
Nästa steg blev Anundsjös herrlag i division 2 2009 och fem säsonger framåt. Laget hade med nöd och näppe klarat sig kvar i serien efter vinst i sista omgången. I Bredbylaget blev det under Roberts ledning två andraplatser i serien två år i rad och en etablering som ett topplag. Efter säsongen 2014 tog han dock ett nödvändigt break som klubbtränare och passade då på att anta sista steget i den högsta tränarutbildningen inom fotboll. En distanskurs i Stockholm på två år som fortfarande pågår parallellt med allt annat. Under 2015 arbetade han som distriktsinstruktör och spelarutbildare och höll i tränarutbildningar, samtidigt som han arbetade på NIU. Hösten 2015 var han inställd på att bland annat ta sig an Friska Viljors U-19-lag men Umeå FC kom emellan med sitt erbjudande. Suget efter att ta nästa steg i karriären och saknaden efter att få tävla var moroten. Målet har alltid varit att få ägna sig åt fotboll på heltid i första hand och långsiktigt på elitnivå. Umeå FC är en perfekt plats att verka på med en väl fungerande organisation. De inledande veckorna i klubben har han blivit utmärkt bemött av såväl styrelsefolk, funktionärer och supportrar. Det finns ett stort engagemang för föreningen konstaterar han.
Under åren i Anundsjö var det legio med träningsmatcher mot UFC och dessutom så blev det alltid något besök på Vallen som åskådare. Med andra ord hade han hyfsad koll på det lag han nu är satt att träna innan utmaningen antogs. Dagens Umeå FC består av en bra blandning av spelare i alla åldrar. Många unga spelare trycker på underifrån och gör anspråk på en startplats. Det gäller att bevisa sig som spelare för att få chansen i startuppställningen och devisen är lika enkel som logisk ”Det lag som har störst chans att vinna matchen är det lag som spelar”.
Hur ska det då kännas att möta Umeå FC säsongen 2016? Roberts svar dröjer inte.
– Jag vill att vi ska ses som ett svårspelat lag med ett bra grundspel som vi känner oss trygga med.  Vi skall ha en hög arbetsmoral. Jag arbetar själv väldigt hårt och ställer höga krav på det jag gör och förväntar mig inget annat än att spelarna och övriga teamet ska göra detsamma. Jag utgår från vilka spelartyper som finns i laget och man kan snabbt konstatera att vi har väldigt mycket kompetens och alternativ centralt där konkurrensen är stor.

Robert Bergström. Foto: Henrik Karmehag
På motståndarna har han hyfsad koll även om det skall kompletteras ytterligare den närmaste tiden fram till avspark. Som alla andra nämner han Brommapojkarna, med Olof Mellberg som ny tränare, som seriefavoriter. I nästa andetag säger han att det inte är lönt att spekulera det finns nog många om budet och att det egentligen är ganska ointressant. I marginalen har han noterat att Umeå FC på någon bettingsajt var tippade 5:a i serien, samma plats som fjolårets slutplacering.
Riktlinjerna för säsongen kommer att diskuteras på lägret i Norrköping nästa vecka. Föreningens långsiktiga målsättning är att etablera sig i Superettan inom 4 år. Personligen för Robert är målet att laget blir bättre placerade än ifjol, att utveckla spelarna och få dem att med glädje och hängivenhet ”gå till jobbet varje dag”.
Träningarna hittills har präglats av försvarsspelets principer och fotbollsfys. Norrköpingslägret ligger rätt i tiden och förutom en match mot division 2-laget IF Sylvia på Nya Parken väntar ypperliga träningstillfällen utomhus då grunderna skall börja nötas och gruppen sammansvetsas. Träningsförutsättningarna i Umeå i januari-februari är tyvärr sorgliga och till och med sämre än i Foppaland. När väl konstgräset utomhus kan tas i bruk på hemmaplan återstår bara fem veckor till seriepremiären vilket inte är optimalt. Annars imponerar antalet konstgräsplaner i Umeå som vida överträffar Örnsköldsviks – men det kanske inte är så konstigt då sporten nummer 1 är ishockey 11 mil söderut.
Vem blir då årets utropstecken i Umeå FC?
– Det får framtiden utvisa. Det känns fel att nu nämna någon spelare före någon annan.
Varför ska publiken komma till Umeå Energi Arena Sol och titta på Umeå FC?
– För att vi kommer att jobba hårt och visa ambition på plan. Förhoppningsvis kan vi spela en fartfylld och effektiv fotboll och vinna matcher.
I förbifarten kanske vi ska nämna att favoritlaget heter Liverpool FC. Kärleken till laget föddes i början på 90-talet då spelarna bland annat hette Robbie Fowler och Steve McManaman. Det har blivit några besök på Anfield Road genom åren och visst har han stämt upp i ”You Never Walk Alone” före avspark. Övriga intressen är musik där han kan lyssna på det mesta och litteratur. Robert är särskilt svag för biografier och säger sig vara obesegrad i allehanda musikquiz. Se där har vi en utmaning för spelarna i laget att bevisa motsatsen! Sedan har vi givetvis familjen med frun Anna och de två barnen som är väldigt viktiga för honom. Robert avslutar med att;
– Det är trots allt en livsstil att vara fotbollstränare och för mig finns det inget bättre jobb!
Vi skiljs åt för en kort stund innan vi åter träffas på kvällens 1,5 timmesträning inomhus på Noliahallens slitna konstgräsplan. Det är dags för fotograf Henrik Karmehag att ta några bilder på Robert in action. Träningen flyter på bra och det är onekligen ett go i laget som lovar gott inför den kommande säsongen. Man kan undra om det till och med går för hett till för med kvarten kvar ljuder brandlarmet och träningen får ett abrupt slut. Allt kan tydligen hända och kommer att hända – säsongen 2016 med Robert Bergström och Umeå FC har bara börjat och det känns som att det finns något spännande i luften.