På lördagen möts Umeå FC Akademi och IFK Umeå i det första mötet av två i den andra omgången till division 2. Jacob Ottosson stod för två mål förra matchen mot Frösö och vi kollade läget med honom inför matchen mot IFK Umeå.

Ni får kvala vidare efter ni besegrat Frösö IF. Vad säger du om er prestation mot Frösö i båda matcherna?
– Matcherna vi spelade mot Frösö IF genomförde vi på ett bra sätt. Vi vann den första matchen mot Frösö på bortaplan vilket gav oss goda förutsättningar inför returen på hemmaplan. Även den matchen lyckades vi vinna med 4-2 efter ytterligare en bra prestation. Överlag var det två väl genomförda matcher där vi visade vilket bra och spelskickligt lag vi är.

Du stod för två mål i det andra mötet mot Frösö. Vad säger du om målen?
– I och med att Frösö IF var tvungen att anfalla och försöka göra mål så blev det naturligt att vi anfallare fick ytor att jobba på. Eftersom vi forwards har duktiga spelare bakom oss fick vi bollarna serverade i bra lägen och kunde således skapa flera målchanser. Så det var kul att göra mål i en sådan viktig match.

Denna gång kvalar ni mot IFK Umeå. Vad vet ni om dem?
– Vi vet att det är ett lag som haft en tuff säsong i division 2 men att det finns flera skickliga spelare som kan spela fotboll i deras lag. Vi har mött dem dels en gång under försäsongen men även två gånger förra säsongen när de spelade i division 3 så vi har bra koll på dem. Det kommer bli en tuff match men vi är förberedda inför lördagens drabbning.

Vad blir nyckeln till ett bra resultat på lördag?
– Nyckeln blir att vi spelar vårt spel och är modiga på planen. Vi har inte tagit oss till kvalspelet genom någon slags tur utan vi har förtjänat en plats via det spel vi har presterat. Nyckeln blir därför att vi spelar vårt spel och att vi litar på vår egen förmåga.

Hur har träningsveckan varit?
– Träningsveckan har varit bra och vi har kört på som vanligt. Det har varit högt tempo och bra kvalité på träningarna och alla verkar taggade inför de sista, och viktigaste, matcherna för säsongen.

UFC Akademi – IFK Umeå
Lördag 27/10 kl. 11.30