Västerås och Umeå FC bjöd på allt annat en en tråkig tillställning på Solid Park Arena under söndagen. 3-3 blev slutresultatet i en match där målchanserna avlöste varandra.

Umeå FC fick en drömstart när Mikael Wikström, på Felix Adjeis frispark, styrde in ledningsmålet redan efter två minuters spel. Annars var det mycket Västerås i den första halvleken. Umeå FC hade svårt att få tag i bollen samtidigt som Västerås spelade fin fotboll. Efter 20 minuter kom också kvitteringen när Jonas Hellgrens fina långboll hittade Filip Tronet i djupet som friställde Adrian Allvaret som bara hade bredsidan att sätta till. Innan paus fick dock Umeå FC och Simon Mårtensson ett superläge att återta ledningen men Mårtenssons skott prickade ribban.
– VSK pressade högt och hade ett större bollinnehav men jag tycker vi försvarar oss bra i den första halvleken och har ett ganska bra omställningsspel. Vi hotar en hel del på kontring och skapar en del målchanser, säger Bergström.

I öppningen av den andra halvleken så höjde sig Umeå FC betänkligt, främst i det egna spelet med boll vilket gav utdelning två gånger om. Mikael Wikström väggspelade snyggt med Mårtensson och hittade sedan Leo Englund i djupet vars skott räddades av målvakten. Men returen gick rakt upp i luften och Leo lyckades ”nickpassa” till en fristående Radoslaw Erlich som petade in 2-1. 10 minuter senare var det dags igen. Umeå FC kontrade snabbt när nyinbytte Jens Sjöström hittade Mårtensson med en lång passning ute på vänsterkanten. Mårtensson yttersida-passade Leo Englund som läckert placerade in bollen.
– Våra forwards samarbete var fullgott och de kombinerar bra på 3-1 målet, säger Bergström.

Men trots en tvåmålsledning kunde Umeå FC inte stänga denna vilda western-historien. Tre mardrömsminuter förstörde festen då Västerås både reducerade och kvitterade. Då återstod det 15 minuter kvar att spela.
– Olyckligt så får de en reducering via ett självmål och kort därefter även en kvittering, konstaterar Bergström.

Men målchanserna var inte slut i något av lagens magasin. Bland annat hade Västerås två frilägen varav ett ledde fram till en retur som gav Filip Tronet öppet mål men han lyckades på något underligt sätt skjuta utanför. Även Umeå FC fick en sista chans att avgöra men Mårtenssons avslut gick just utanför.
– Sammantaget är det en riktigt stark arbetsinsats av samtliga, sedan kan vi ta bättre beslut med bollen och förbättra kvalitén vid de avgörande offensiva aktionerna, avslutar Bergström.

Västerås SK – Umeå FC 3-3 (1-1)
Målen: 0-1 (2) Mikael Wikström (Felix Adjei), 1-1 Adrian Alvarez, 1-2 (54) Radoslaw Erlich (Leo Englund), 1-3 (63) Leo Englund (Simon Mårtensson), 2-3 (71) Självmål, 3-3 (73) Adrian Alvarez
Varningar: Västerås; Adrian Alvarez, Boris Lejvar, Jonas Hellgren Umeå FC; Felix Adjei, Ivan Trubochkin, Måns Sundtsröm
Publik: 1202