Lagbygget inför 2017 är i full gång och nu kan du vara med och bidra till densamma. Umeå FC startar upp en swishkampanj för att få in ”Spelare 20”.
– Det är många klubbar som har testat detta och fått bra utfall. Vi vet att fotbollsintresset i stan är stort och både tror och hoppas att det är många som vill bidra, säger Markus Wikström på Umeå FC kansli.

Kampanjen går under namnet ”Spelare 20” och riktar sig direkt mot spelarrekrytering till lagbygget inför säsongen 2017.
– Vår sportliga ledning vill ha en trupp på 23 spelare (3 målvakter och 20 utespelare). Just nu finns det pengar till 3 + 19. Därför försöker vi hitta sätt för att få deras önskemål uppfyllt och vi tror på detta, säger Wikström.

Kampanjen varar i fyra veckor från och med i dag. Målsättningen ligger på minst 50.000 kr och för varje 100 kr man bidrar med så får man en ”lott” där det kommer att vara en lottdragning efter varje vecka som kampanjen fortlöper. Det kommer även att lottas ut ett kampanjpris bland alla som bidragit när kampanjen är slut.
– Det är en rolig grej som vi kör under kampanjens gång. Första veckan så lottar vi ut tre priser, två årskort till årets säsong och en jubileumsmatchtröja som a-laget kommer spela med i år, berättar Wikström.

Det blir första gången i Umeå FC:s historia som man testar ett sådant upplägg.
– Västerås har varit väldigt framgångsrika via sitt ”VSK Swish” och drog ihop ca 800.000 kr under fjolåret. Nu har andra klubbar hakat på och vi känner att det finns potential även hos oss. Vi vill tillbaka till eliten och vi tror att många vill se oss där. Nu finns chansen att bidra till det, menar Wikström.

På ufc.se och i Umeå FC:s sociala medier kommer man att få en kontinuerlig uppdatering hur kampanjen går.
– Vi vill få med så många som möjligt på detta, privatpersoner som företag. Alla som bidrar kommer att presenteras på kampanjsidan för ”Spelare 20”. Vill man vara anonym är detta givetvis helt okej. Spelaren som värvas kommer också att bära kampanjens logo på sin matchdräkt för att visa att det är ”folkets spelare”!

Har du någon sista kommentar?
– Nu kör vi! Sätt igång och swisha!

Läs mer om UFC Swish här!

Läs mer om kampanjen ”Spelare 20” här!