För fyra veckor sedan startade Umeå FC upp klubbens första swishkampanj någonsin. Målet var minst 50.000 kr och med en halvtimme kvar till deadline så var målet uppnått. Totalsumman landade på 50.797 kr!
– Fantastiskt är ordet, säger Markus Wikström på Umeå FC:s kansli.

Kampanjen har gått under namnet Spelare 20 då den sportsliga ledningen haft ett önskemål om just 20 stycken utespelare i årets trupp.
– Vi fick höra om önskemålet och valde att testa detta då vi vet att tex. Västerås har varit väldigt framgångsrika i sina olika swishkampanjer, berättar Wikström.

Utan att veta hur det skulle tas emot av allmänheten så satte man ett mål på minst 50.000 kr. Ett mål som alltså uppnåddes.
– Eftersom vi aldrig har testat den här typen av kampanj tidigare så var det väldigt svårt att veta vad man skulle förvänta sig. Visst hade man en förhoppning om att vi skulle ro detta i land och därför blev jag väldigt stolt när vi, med 30 minuter kvar till deadline, gjorde det, säger Wikström och fortsätter:
– Jag vill å klubbens vägnar rikta ett stort, stort tack till alla som har swishat pengar under dessa fyra veckor, fantastiskt.

Vad händer nu?
– Först och främst ska spelarjuryn plocka ut vecka 4:s vinnare, som vi kommer presentera på ufc.se och i våra sociala medier under eftermiddagen.
– Sedan kommer jag, med silkesvantar, överlämna beloppet på 50.797 kr till den sportsliga ledningen som får i uppgift att ta hit Spelare 20! Som vi tidigare meddelat så kommer Spelare 20 att bära kampanjens logotyp på sin matchtröja för att hylla alla swishare men han kommer även bära tröjnummer 20. Den är sparad till just denna spelare.

Är det nånting du vill tillägga?
– Återigen ett stort tack till alla som har gjort detta möjligt och jag tycker alla ska gå in på kampanjens sida (som du hittar här) för att se vilka alla hjältar är!