På torsdagen väntar det första kvalmötet till Superettan mot Stockholm-laget IK Frej som slutade tredje sist i Superettan. Den andra och avgörande matchen spelas på söndag i Stockholm.

Umeå FC slutade som bekant tvåa i division 1 Norra och säkrade kvalplatsen i sista omgången när man hemmabesegrade lokalkonkurrenten Team TG med 3-0 efter mål av Jason Romero (två gånger) och Yoel Embaye eller ”Nani” som han också kallas.

Inför torsdagens match tog vi oss ett snack med succévärvningen Samuel Kroon som kom till Umeå FC från Nyköpings BIS inför denna säsong. Han har gjort nio mål i UFC-tröjan så här långt.

Ni kommer från en komfortabel 3-0-seger mot lokalkonkurrenten Team TG. Vad tycker du om matchen och varför vann ni?
— En komfortabel seger mot Team TG där vi styr och ställer från minut ett. Man kunde se vilket lag som hade något att spela för.

Många tippade inte Umeå FC som ett topplag innan säsongen drog igång. Vad är framgångsreceptet?
— Vi har i princip en ny trupp så det var svårt för folk att veta hur bra Umeå FC skulle vara i år. Men vi har jobbat hårt hela året och har mycket kvalité i gruppen så internt visste vi att vi hade chans på en bra placering. Säsongen som helhet har varit bra med väldigt få dippar under året vilket är viktigt för ett topplag. Vid förlust har vi nästan alltid slagit tillbaka direkt och det har tagit oss till kvalet.

Vad tycker du om dina egna insatser under säsongen?
— Tycker att jag precis som laget har hållit en stabil nivå under säsongen. Skönt att vara tillbaka nu igen efter någon vecka med fotproblem.

Nu är det kval till Superettan som gäller på torsdag. Hur går tankarna inför denna match?
— Det ska bli en riktigt kul match där vi kommer vara sjukt taggade. Hoppas att hela Umeå tar sig till arenan och stöttar fram oss nu.

IK Frej står för motståndet. Vad vet ni om dem och vad blir nyckeln till ett bra resultat?
— IK Frej är ett skickligt lag som försöker spela en fin fotboll. Vi ska se till att vara disciplinerade och noggranna över hela banan.

Hur är känslan i truppen inför torsdagens match?
— Känslan är bättre än någonsin i truppen och alla är laddade och förväntansfulla.

Vad kan Umeå-publiken förvänta sig av er?
— Alla som ser matchen kommer att få se Umeå-spelare som ger maximalt. Vi kommer att springa som aldrig förr och göra allt för att ta upp laget där vi hör hemma.

Kval till Superettan, Match 1/2
Umeå FC – IK Frej