Under påskhelgens avslutande annandag begick Umeå FC seriepremiär i årets division 1 Norra genom att spela 3-3 (3-1) hemma mot topptippade Vasalunds IF.
– Så här direkt efteråt känns det självklart som att vi förlorade ett par poäng med tanke på att vi hade en tremålsledning, sa hemmatränaren Andrée Jeglertz.

Gästande Vasalunds IF var i fjol 2016 med i guldsnacket hela vägen fram till säsongens allra sista match då man fick ge sig mot Brommapojkarna och laget spås även i år tillhör det absoluta toppskiktet i norrettan.
Något vi dock hade svårt att förstå under den första dryga halvtimmen denna eftermiddag där hemmalaget höll i taktpinnen och det med besked.
– Då höll vårt spel en mycket bra nivå, menade också Jeglertz som dessutom kunde räkna in tre mål för sitt lag.

I 16:e minuten gjorde Simon Mårtensson sitt första seriemål för säsongen, i den 33:e tryckte Alexis Bbakka och/eller Dillan Ismail in tvåan för Umeå FC innan Simon Mårtensson gjorde sitt andra mål för dagen fram till 3-0 i matchminut 36.
I sammanhanget ska också nämnas att UFC i det här skedet hade skapat ytterligare några fina målmöjligheter som kunde ha gett ännu större utdelning i målprotokollet.
Men…
I minut 42 reducerade gästernas Ekin Bulut när han rann igenom från högerinnerpositionen. Något som inte var bra för UFC och inte heller direkt rättvist eller logiskt.
– Sen bjöd vi tyvärr in dom i matchen i andra halvleken, sa Jeglertz. Vi blev passiva och fega och jag tycker därigenom att det var vi som gjorde Vasalund bra.
För så blev det. Vasalund hade ett mycket större bollinnehav och mycket mer att säga till om i akt II.

2-3-reduceringen kom i 64:e minuten och i tredje minuten från slutet av ordinarie speltid kom Vasalunds 3-3-kvittering på en frispark ute från vänsterkanten där Peter Magnussons skott letade sig förbi alla spelare i straffområdet och direkt in i hemmalagets mål.
Delad pott, 3-3, blev också slutresultatet.
– Självklart skulle vi haft tre poäng sett till hur matchbilden och målutvecklingen såg ut och jag tycker också att killarna var värda en seger. Det mest positiva var att vi med eftertryck i första halvleken visade att vi har en hög högstanivå, att vi kan spela riktigt bra och att det finns där, menade Jeglertz, funderade och tillade:
– Däremot är ju lägstanivån svajig och för dålig, sen måste vi också bli bättre på motståndarnas fasta situationer, i dag hade vi verkliga problem att försvara oss mot Vasalunds hörnor och frisparkar.

Även om det, som sagt, kändes som en ”förlust” när slutsignalen ljöd så ska vi inte glömma att det i alla fall blev en premiärpoäng i utdelning för Umeå FC.

Umeå FC – Vasalunds IF 3-3 (3-1)
Målen:
1-0 (16) Simon Mårtensson (Erik Lundström), 2-0 (33) Dillan Ismail, 3-0 (37) Simon Mårtensson (Erik Lundström), 3-1 (42) Ekin Bulut, 3-2 (64) Patrick Amoah, 3-3 (87) Peter Magnusson
Varningar: Umeå FC; Henrik Millbert, Yann Fillion, Felix Adjei Vasalunds IF; Patrick Amoah, Kenny Pavey
Publik: 566
Så spelade Umeå FC:
Yann Fillion
Henrik Millbert, Måns Sundström (ut 67), Dillan Ismail, Jens Stigedahl
Isaac Freitas da Silva (ut 76), Erik Lundström, Yoon Soo-Yong, Felix Adjei
Simon Mårtensson, Alexis Bbakka
Ersättare: Felix Marklund, Axel Fällman, Oscar Sandström (in 76), Zach Sukunda, Jens Sjöström (in 67), Mubiru Yahaya, Anton Eriksson