Det hände mycket under Umeå FC:s sommarfönster. Tre spelare, Viktor Göranzon, Tobias Sandström och Jerome Tibbling, lämnade och tre spelare, Tobias Stridsman, Yoel Embaye och Victor Kamf, anlände.

Andrée Jeglertz kommenterar:
– Vi hade under förra veckan några testspelare från både Sverige och utlandet. Detta för att fylla upp luckorna efter Tobias Sandström och Jerome Tibbling som vi valt att släppa till andra föreningar.
– Vår ambition är att klara av att prestera i nuet men samtidigt bygga för framtiden med den truppen vi skapar och har skapat 2018. Vi sökte spelare som uppfyllde något av dessa kriterier, helst båda såklart.
– De utländska spelarna vi tog hit ville vi skulle kunna hjälpa oss prestera direkt, kunna gå direkt in i startelvan medan de övriga var mer truppspelare som ska kunna hjälpa f reningen framförallt i framtiden.
– När det visade sig att de utländska spelarna inte kunde leva upp till det vi ville var det ett enkelt val för oss, satsa på de som kan hjälpa oss även på sikt. Att det blev två av våra egna Akademispelare visar på vilket bra arbete våra föreningar i Umeå gjort som fostrat dessa spelare samt att vår Akademiverksamhet fungerar som utbildat dessa spelare de senaste åren till att bli A-lagsspelare.