Andrée Jeglertz och Steve Galloway. Foto: Jan Hofverberg

Umeå FC-tränaren Andrée Jeglertz hade en räcka av intervjuer att ge efter att hans lag avslutat vårspelet med att hemmabesegra Västerås SK med 2-1 efter en mållös första halvlek.
– Jag är otroligt imponerad av spelarnas attityd och då speciellt hur dom jobbar i spelet utan boll, sa Andrée som en summering av denna tillställning men också den mycket framgångsrika vårspurten med sju raka segrar.

Om vi börjar med den blåsiga hemmatchen mot serietrean Västerås SK…
– Den kraftiga vindstyrkan förstörde givetvis mycket, men jag hoppas ändå att publiken (1225) njöt sett till den spänning och vår vändning som bjöds, sa Andrée och fortsatte:
– Jag tycker att vi på ett skickligt sätt satte försvarsspelet till åtminstone 95 procent och det var också ett måste nu när vi mötte ett så här bra motstånd. Att vi ännu en gång kunde vända ett underläge till seger är självklart också något vi har och tar med oss.

Första halvleken såg Umeå FC spela med vinden i ryggen, ha ett markant bollövertag, skapa en del halvchanser men utan att kunna göra mål.
– Jag tycker att vi har fler bättre målchanser än Västerås vilka egentligen bara hade en enda riktig och det friläget gjorde dom mål på med en snygg lobb.
Detta i den 67:e matchminuten och det genom Simon Johansson som dessförinnan haft ytterligare ett halvt friläge som dock UFC-målvakten Yann Fillion snyggt avvärjde genom att sätta sig(!) på bollen.
Hemmakvitteringen kom dock tämligen omgående då Alexis Bbakka, utsedd till ”Matchens hemmalirare”, snurrade inne i VSK:s straffområde och då skyfflades omkull av VSK-målvakten Alexander Lundin.
Dillan Ismail gjorde inget misstag på straffen till 1-1 och i den 83:e minuten kom avgörandet till ännu en UFC-triumf.

Denna gång arrangerade Bbakka sin ”lekstuga” ute på högerkanten, fick en VSK-back att tappa balansen och dratta på arschlet innan Bbakka lugnt slog ett perfekt inlägg som Isaac Freitas Da Silva nickade in till 2-1.
– I andra halvleken hade Västerås i medvinden logiskt förvisso mer boll än oss, men jag tycker att vi ändå hade kontroll på det hela och vi vet ju också att vi alltid är starka sista kvarten, sa Andrée.
Om vi då kikar i ett mer globalt perspektiv på hela vårsäsongens 13 matcher – den uppskjutna mot Nyköping spelas 13 augusti – så har ni nio segrar, två kryss och bara två förluster.
– Vi har en rejäl plump och det vet alla att den kom i derbyt, i övriga matcher har vi varit bra där det i den andra förlusten borta mot Brage inte var skillnad på de tre mål som det blev i deras favör.

Nu väntar först en vårutvärdering under måndagen innan ett kollektivt träningsuppehåll tar vid under två veckor.
– Där gäller det dock att alla tränar bra för sen när vi samlas igen är det bara två veckor till seriespelet drar igång igen, avrundade Umeå FC-tränaren Andrée Jeglertz som har all anledning att på många sätt och vis vara nöjd med årets första 13 seriematcher av de 26 som ska spelas innan bokslut görs 4 november.