Vänsterbacken Jalid Kerkich lämnar Umeå FC. Ny klubbadress blir Dalkurd FF.

Spanjoren Jalid Kerkich, 25, kom till Umeå FC inför säsongen 2015 från marockanska MAS Fes. Han spelade 24 matcher och gjorde ett mål och fyra assist under sin sejour i klubben. Han blev även nominerad som en av fyra spelare till priset som bäste UFC-spelaren under 2015.Nu lämnar Jalid Kerkich Umeå FC för Superettannykomlingen Dalkurd FF.

– Vi fick frågan från Dalkurd för några dagar sedan och efter en del förhandlingar så har vi kommit till en överenskommelse mellan klubbarna.

– Vi har också fått tydliga signaler om att Jalid själv önskade lämna för en utmaning i Superettan och eftersom vi nådde en deal med Dalkurd så kan vi bekräfta att Jalid Kerkich lämnar Umeå FC med omedelbar verkan. Jalid har svarat för en mycket fin säsong 2015 och var en viktig pusselbit i vårt lagbygge, men såhär fungerar fotbollen, spelare lämnar och spelare kommer.

– Under denna förhandling har vi planerat för en ersättare ifall Jalid skulle lämna och denna plan är nu på väg att sjösättas och vi ser fram emot att ställa en riktigt stark trupp på benen när serien drar igång om en månad. Vi önskar honom all framgång i sin nya miljö och tackar för hans insatser i vår blå tröja, säger sportchefen Jörgen Åström.

Vi tackar Jalid för sina insatser i Umeå FC och önskar honom lycka till i framtiden.