På söndagen tar tabelltvåan Umeå FC emot IF Sylvia. Umeå FC besegrade Sylvia när lagen möttes i våras med 1-3 och UFC:s mål gjordes av Emmanuel Yeboah, Isaac Boye och Samuel Kroon.
Umeå FC vann senast mot Vasalunds IF med 1-2 efter mål av Jens Stigedahl och Isaac Boye.
Inför söndagens drabbning kollade vi läget med målvakten Viktor Frodig.

Vad säger du om matchen mot Vasalund och vad tar ni med er?
— Jag tycker vi gör en bra match, ett tufft lag att ta poäng ifrån på bortaplan. Vi har en period på 15 minuter där det är lite stressat, men vi löser det bra. Men vi följde ändå vår matchplan på ett bra sätt och kunna tillslut plocka hem alla tre poäng. Vi gör det som vi är bra på helt enkelt, jobba stenhårt som ett lag i båda straffområdena. Det tar vi med oss till nästa match.

Hur tycker du själv att det gått för ditt lag under våren och vad behöver ni förbättra?
— Jag kan bara säga att vi har börjat bra, vi har gett oss själva goda möjligheter till höstsäsongen. Men ännu är vi inte nöjda, vi tar en match i taget sen får vi helt enkelt se hur långt det går. Förbättringar är svårt att ge exempel på nu men det är klart det alltid finns saker som kan förbättras. Sen det vi snackar om och vill bli bättre på är att etablera vårt anfallspel, bygga lite högre i banan. Få lite längre anfall. Men det jag tror är nyckeln till att vi fortsätter vinna är att vi har kul som grupp, att alla håller ihop. Ingen som går sin egna väg liksom, jag både hoppas och tror att det inte kommer ske. Det går inte att tumma på någonting.

Vad tycker du om dina egna insatser så här långt och vad har du för mål med höstsäsongen?
— Det har känts bra på vårsäsongen, känt mig stabil och hoppas det fortsätter så. Samtidigt som jag vet att jag kan bättre. Mitt kortsiktiga mål är att vinna nästa match, sen har jag fler personliga mål och det är att hålla fler nollor denna halva.

Nu väntar Sylvia. Hur ser du på motståndet och vad kommer bli viktigt för att ta tre poäng?
— Ett väldigt spelskickligt lag som kan hitta på farliga saker i offensiven. De har även många individuellt skickliga spelare. Det gäller att vara kompakta och inte låta dem spela igenom oss. Minska antalet målchanser emot oss samtidigt att öka målchanser offensivt. Inte för att vi har skapat lite målchanser i övriga matcher men det gäller att hålla i det. Jag tror även att längre anfall kan vara en nyckel, etablera spelet och trycka ner dem. På så sätt får vi mindre omställningar emot oss, men vi får se hur matchen utspelar sig.

Hur tycker du träningsveckan varit?
— Träningsveckan har varit bra. Vi har kört på rätt hårt lär jag säga, vilket jag gillar.

Hur är känslan i truppen inför söndagens drabbning?
— Känns som alla är pigga och fräscha. Känns svårt att inte få bra träningsveckor med denna grupp. Glädjen sitter i på träningarna och alla känns laddade inför matchen på söndag.
Hoppas Umeå-stad är lika laddade och kommer och stöttar oss mot nya tre poäng samt en fin fotboll förhoppningsvis.

Division 1 Norra, Omgång 18
Umeå FC – IF Sylvia