På fredagen är det dags för ännu ett Umeå-derby när Umeå FC Akademi och Sandviks IK möts på Vildmannavallen. UFC Akademi vann sin senaste match när man besegrade Täfteå IK med 3-0 efter mål av Victor Kamf och Yoel Embaye.
Läs vad Marcus Hällgren har att säga inför fredagens derby.

Vad säger du om matchen mot Täfteå och vad tar ni med er?
— En väl genomförd match. Vi visar att vi är ett skickligt lag och vilka stora framsteg vi har gjort sedan säsongen startade. Vi tar med oss årets första derbyvinst och hoppas på att fortsätta på det spåret på fredag.

Hur tycker du själv att det gått för ditt lag under våren och vad behöver ni förbättra?
— Vi har gjort en godkänd insats under våren. Det var svårt att bedöma inför säsongen exakt hur bra vi var då vi inte blivit prövade på den här nivån innan, men efter en tuff start har vi vuxit in i kostymen och visat att vi är ett lag som på en bra dag kan slå alla lag i serien. Jag tycker att vi kan bli bättre på att kontrollera matchbilden och att hålla en jämn prestation över 90 minuter.

Vad tycker du om dina egna insatser så här långt och vad har du för mål med höstsäsongen?
— Som helhet är jag nöjd med mina insatser. Precis som laget känner jag att jag kommit in i det mer och mer ju längre säsongen har lidit och fått bidra med några avgörande aktioner. Mitt mål med höstsäsongen är att utvecklas så mycket som möjligt samt att vi som lag ska kunna plocka fler poäng och vara det bästa Umeålaget i serien när sista omgången är spelad.

Nu väntar Sandvik. Hur ser du på motståndet och vad kommer bli viktigt för att ta tre poäng?
— Sandvik är ett lag med många fysiskt starka spelare och har mycket erfarenhet från högre serier och kommer bli ett tufft motstånd. Nyckeln för oss kommer vara att hålla uppe bolltempot och att vara noggranna i straffområdena då vi vet att de är starka på fasta situationer.

Hur är känslan i truppen inför fredagens drabbning?
— Känslan är väldigt bra. Segern mot Täfteå gav oss mersmak och vi är ute efter att förlänga derbysviten med ännu en vinst.

Division 2 Norrland, Omgång 17
Umeå FC Akademi – Sandviks IK