Umeå FC Akademi kryssade senast mot IFK Timrå och på lördagen gästas man av tabelltvåan Skellefteå FF.
Inför lördagens batalj kollade vi läget med tränaren Henrik Andersson.

Vad säger du om matchen mot Timrå och vad skulle ni gjort annorlunda?
— En match med lite annorlunda karaktär mot ett starkt motstånd. Inte lika välspelat som vi hade önskat och vi förde inte alltid spelet på det sätt som vi vill. Samtidigt så fick andra kvalitéer som också krävs för att bli en elitspelare och ta mer plats, som kamp och hårt jobb i 90 minuter. En riktigt stark borta-pinne.

Vad tycker du om lagets insatser så här långt och vad måste ni bli bättre på?
— Utveckling är väldigt sällan en spikrak väg, och så inte heller för oss, men både som lag och som individer tar vi kliv hela tiden. Lärandet står i fokus och vi strävar varje vecka efter att ge spelarna så mycket som möjligt. Det leder ibland till att det blir mycket information, vilket kan leda till misstag och poängtapp på kort sikt, men förhoppningsvis också till bättre fotbollsspelare på längre sikt. Med det sagt så tycker jag många av våra prestationer är starka. Det är klart att man ur ett tävlingsperspektiv gärna hade varit jämnare, men som jag sagt tidigare, jämnhet och lärande är inte alltid helt enkelt att kombinera. Poängskörden är såklart mer än godkänd.

Nu väntar Skellefteå. Hur ser du på motståndet och vad blir nyckeln till tre poäng?
— Skellefteå är serietvåa och obesegrade senaste åtta matcherna, varav sex vinster på de åtta. Av vad jag sett är det ett skickligt lag rakt igenom med många duktiga spelare. Nyckeln blir återigen att genomföra matchplanen i 90 minuter.

Hur tycker du träningsveckan varit?
— Vi har haft en bra vecka. Bra intensitet och vi kommer väl förberedda till lördag.

Hur ser skadeläget ut i truppen?
— Ett par skador, några skavanker och någon sjukdom, utöver det så ser det bra ut.

Division 2 Norrland, Omgång 12
Umeå FC Akademi – Skellefteå FF