På ett soligt Täfteborg fick UFC Akademi den perfekta starten på höstsäsongen i division 2. Derbyt mot Täfteå vanns med 3-0 där alla målen föll i den första halvleken.
– Det känns jättebra. Riktigt rolig match att spela. Det var mycket offensivt spel från båda lagen, säger Max Wolf-Watz.

Det var ett välfyllt Täfteborg som tog emot de båda Umeå-lagen i den första matchen efter sommaruppehållet och det syntes att spelarna var spelsugna. Matchen startade i ett högt tempo vilket också gav utdelning för UFC Akademi. I den tolfte minuten utnyttjade Yoel Embaye ett försvarsmisstag och satte distinkt 1-0 för bortalaget.

UFC Akademi fortsatte att trumma på och efter halvtimmen var det dags igen, återigen efter ett misstag från hemmalaget. Yoel Embaye vann bollen högt och spelade fram Victor Kamf som via stolpen satte 2-0. 3-0-målet kom bara minuten före halvtidsvila.
– Jag tycker att vi spelade väldigt bra. Offensivt har vi väldigt mycket energi och bra momentum när vi går framåt. Sen finns det bitar på att slipa defensivt på, men som helhet så känns vi som en helhet, säger Wolf-Watz som från sin högerkant oroade Täfteå-försvaret i var och varannat anfall.

Wolf-Watz, som dragits med en segdragen skada i sitt baksida lår under större delen av säsongen, var tillfreds med sin egen insats.
– Idag var första matchen på några månader då det kändes riktigt bra både i flåset och i låret för egen del. Det var väldigt skönt både för kroppen och mentalt.

UFC Akademi gick segrande ur derbyt mot Täfteå med 3-0 och redan på fredag väntar ännu ett derby. Då står Sandviks IK för motståndet.
– Otroligt rolig vecka. Har vi bara samma energi den matchen ska det nog gå bra. Vi går såklart för tre poäng där också, avslutar Wolf-Watz.

Division 2 Norrland, omgång 16
Täfteå IK – UFC Akademi 0-3 (0-3)
Målen:
0-1 (12) Yoel Embaye, 0-2 (33) Victor Kamf, 0-3 (44) Victor Kamf