I matchens absolut sista sekunder rev Felix Adjei ner en Vasalundspelare och de flesta trodde nog på straff. Men domaren Ozan Camlibel valde att inte blåsa och toppmötet mellan Umeå FC och Vasalund slutade mållöst, 0-0.
Förutsättningarna inför matchen var lovande. Det var tvåan mot fyran i tabellen och två av seriens målgladaste lag. Men när vi summerar matchen på Umeå Energi Arena så var det något helt annat. Hackigt spel, många felpass och få målchanser. De målchanser som skapades var mestadels halvlägen så som fasta situationer där Vasalund bland annat hade nio (!) hörnor under matchen.
För Umeå FC:s del så var det skärpan i passningsspelet som tröt.
– Vi hittar fina ytor emellanåt mellan deras mittfält och backlinje men har inte riktigt kvalitén idag att skapa de riktigt heta lägena, menar Bergström.
Med bara nån minut kvar av den första halvleken fick arenan hålla andan. Oscar Sandström och Dillan Ismail skallade ihop och båda blev liggande. De spelade klart halvleken men Oscar avgick i paus med en befarad hjärnskakning.
Den andra halvleken blev likt den första tillknäppt av alla avblåsningar men samtidigt som tiden gick så blev lagen tröttare och ytorna större. Det gjorde också att målchanserna började dyka upp. Felix Adjei slog en perfekt frispark som gick rakt igenom Vasalunds straffområde men ingen hemmaspelare han fram med en fot. Bara några minuter senare fick Pilip Vaitsiakhovich visa kvalité när han snabbt var nere vid stolproten och avvärjde ett bra Vasalund-avslut.
Sen i matchens sista sekunder kom den omdiskuterade situationen. Vasalund anföll på sin vänsterkant och hittade in med ett lågt inlägg till bortre ytan. Felix Adjei blev stående på hälarna och rev ner Vasalundspelaren men domaren valde att inte blåsa, strax därefter blåste han av matchen. Frustrationen var stor hos bortalaget och ex antal gula kort delades ut efter matchen.
Robert Bergström summerade matchen väl efteråt.
– Vi har för många omotiverade bolltapp framför deras backlinje vilket gör att det blir ett böljande spel som gör att båda lagen blir utdragna. Det blir många ”nästan-lägen” där vi främst hotar Vasalund på våra fasta situationer.
– Men gör en bra arbetsinsats och håller nollan och det ska vi ta med oss.
Umeå FC – Vasalunds IF 0-0 (0-0)
Målen:
Varningar: Umeå FC; Felix Adjei Vasalunds IF; Joel Johansson Matikka, Uchenna Ike, Peter Magunsson, Patrick Amoah
Publik: 465
Så spelade Umeå FC:
Pilip Vaitsiakhovich
Isaac Freitas da Silva, Modou Lamin Sillah, Dillan Ismail, Felix Adjei
Axel Fällman, Oscar Sandström (ut 46), Jens Sjöström, Fredrik Wennebro
Simon Mårtensson, Leo Englund
Ersättare: Felix Forsgren, Eric Rönnholm, Ante Petrovic, Måns Sundström, Andreas Isgren, Jens Stigedahl, Erik Lundström (in 46)