Umeå FC:s tredje raka seger kom så sent som i tisdags mot Piteå. Nu är det dags för hemmamatch igen och återigen dags för ett Norrlandslag att komma på besök. – Jag har stor respekt för IFK Luleå och deras kvalitéer, trots deras nuvarande tabellplacering, säger tränare Robert Bergström.

Umeå FC har verkligen fått tåget i rullning och i tisdags tog man sin tredje raka segern då Piteå slogs tillbaka med 3-1. Mikael Wikströms ”inläggsskott” letade sig in i målvaktens bortre burgavel. Simon Mårtensson utökade ledningen från straffpunkten och Jens Sjöström punkterade matchen när han nickade in 3-0 på Felix Adjeis fina hörna. En seger som gjorde att man klättrade till en andra plats i tabellen.

Nu är det återigen dags för hemmamatch och nu är det IFK Luleå som står för motståndet, en match där Umeå FC:s samarbetspartners bjuder på fri entré. Det är ett Luleå som i fjol var nära att knipa en kvalplats till Superettan men som fått en tung inledning på årets division 1. Efter nio omgångar har man bara skrapat ihop sju poäng och ligger för närvarande på nedflyttningsplats. Men det är ett lag som tränare Robert Bergström har respekt för.
– Jag har stor respekt för IFK Luleå och deras kvalitéer, trots deras nuvarande tabellplacering. De har gjort en del starka prestationer och är det enda laget som hittills slagit serieledarna Brommapojkarna.

Umeå FC:s form är som sagt bra efter tre raka segrar. En svit som man vill förlänga samtidigt som man är medveten om att det är hårt arbete som gäller.
– Vi kommer att gå in till match med vetskapen om att vi är väldigt starka för tillfället och vill rida vidare på den vågen. Luleå är ett passningsorienterat lag och de får gärna ha bollen, men bara där vi vill att de ska ha den. Ödmjukheten och löpviljan i det uppställda försvarsspelet är alltid viktigt i matcherna mot IFK. I anfallsspelet hoppas vi kunna hota dom med vårt djupledsspel och ett bollinnehav i, för oss, rätt ytor.

Läget i truppen?
– Det är endast Erik (Lundström) som inte är i träning för tillfället.

Umeå FC – IFK Luleå
Måndag 20/6 kl. 19.00
Umeå Energi Arena
FRI ENTRÉ

För dig som inte befinner dig i Umeå kan ni se matchen via vår play-kanal. Länk hittar du här!