Umeå FC fick nöja sig med en poäng efter 1-1 (1-1) i söndagens hemmamatch mot Nyköping BIS.
– Det var ett rättvist resultat. Vi förtjänade inte att vinna, konstaterade UFC-tränaren Robert Bergström och syftade på att hans manskap hade en spelmässigt mycket tung andra halvlek.

Efter att gästande ”Bissarna” inlett piggt under startminuterna kom Umeå FC in i matchen på allvar.
– I första halvleken hade vi växelvis bra perioder och under en av denna kunde vi ju också göra första målet. Jag tycker även att vi spelade bra just efter det, sa Bergström som dock tvingades se gästerna kvittera i matchminut 35.
– Ett individuellt misstag. Där måste vi ta bort bollen,suckade Bergström som ändå var hyfsat nöjd med första halvleken:
– Ja, i försvarsspelet så släpper vi inte till några målchanser, även om jag önskat mig mer av vårt anfallsspel.

Andra halvleken gick till gästerna medan Umeå FC hade uppenbara problem att få spelet att stämma.
– Vi fick för långt lag och därigenom kom vi inte in i press. Delvis beroende på att vårt passningsspel inte gick att känna igen i den andra halvleken och vi fick löpa mycket utan boll, sa Bergström som fick se sin målman för dagen Felix Forsgren göra ett par bra räddningar på BIS-chanser i akt II.
– Samtidigt som Simon (Mårtensson) ju hade ett bra läge på tilläggstid som dock en av deras försvarare täckte bort. Jag måste dock medge att det varit oförtjänt om vi fått mål och en seger där, sa Umeå FC-tränaren Robert Bergström.
– Vi fick i alla fall en poäng och sett till prestationen,i främst den andra halvleken, får vi vara nöjd med det.

Med endast 12 seniorspelare och ytterligare tre akademispelare tillgängliga så är spelartruppen, på utespelarsidan, få till antalet för tillfället. De tre byten som gjordes var alla påtvingade byten efter en sjukdomsfylld vecka och en olycklig huvudskada som gjorde att Radek Erlich fick uppsöka sjukhus.
– Det gäller att slicka såren denna vecka och sikta på att avsluta vårsäsongen på bästa sätt nästa söndag, avslutar Bergström.