Umeå FC-tränaren Andrée Jeglertz var logiskt tämligen belåten efter 3-0-segern hemma mot Assyriska FF.
– Självklart präglas matchen av deras utvisning i slutet av första, men det ingår ju i spelet och sporten, sa Andrée.

Assyriska FF kom till spel på ett sätt som Umeå FC och André inte riktigt väntat sig…
– Nej, precis, att dom skulle spela med något av en fembackslinje ingick inte i våra ritningar och det tog väl 20 minuter innan vi hittade en lösning och kunde etablera ett eget spel utifrån det.

1-0 kom i den 24:e minuten genom Isaac Freitas da Silvia som hoppade högst och knoppade in bollen på en fin Felix Adjei-frispark.
– Jag tycker att vi fick ut det vi ville även om vi kanske slarvade en aning mellan varven, sa Andrée.
I slutet av akt 1 drog gästernas Daniel Stensson på sig sitt andra gula kort vilket som bekant även betyder ett rött – utvisning!
– Självklart ställde det till det för Assyriska medan jag tycker att vi var bra på att hantera den förutsättningen i andra halvleken. Vi hade ett bra bolltempo, skapade fina chanser och framför allt tycker jag att våra spelare hade en fantastiskt bra attityd till uppgiften, sa Andrée som fick se sitt lag skapa ett flertal riktigt heta chanser varav två resulterade fram till slutresultatet 3-0.

Umeå FC har därigenom gjort tre mål i samtliga av de hittills tre spelade seriematcherna.
– Det är självklart bra och värdefullt, men i dag är vi väl mest belåtna med att vi höll nollan, sa Andrée och tillade:
– Jag tycker också att det är just vårt gedigna försvarsspel, att vi gör jobbet där, som är grunden till att vi vinner, till att vi kommer fram till chanser och gör mål, avrundade Umeå FC-tränaren Andrée Jeglertz.

Läs också:
Målglatt Umeå FC besegrade Assyriska